
Schoolweging
De schoolweging van De Korenbloem Oirschot is 27,72 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat 8% boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit is echter iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). De school borgt hiermee een degelijke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op havo/vwo-niveaus: 17,6% havo en 20,6% havo/vwo-advies (tegenover 16,1% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd scoort de school iets hoger op praktijkgericht advies (vmbo-b: 2,9% vs. 5,5% landelijk), wat past bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Korenbloem Oirschot | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.95 | 173.71 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de verschillende vakgebieden worden er regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen of te bekijken of de aangeboden stof beklijft. De leerkrachten past hierop zijn dagelijkse aanbod aan. Vier keer per jaar evalueren de leerkrachten het onderwijs in de klas aan de hand van methode onafhankelijke toetsen en vragenlijsten. Twee keer per jaar doen leerkrachten dit aan de hand van de landelijk genormeerde CITO toetsen (groep 3 t/m 8) en screeningslijsten (groep 1-2). Twee keer per jaar wordt er gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling aan de hand van een volgsysteem SCOLL. De leerkracht bekijkt samen met de intern begeleider hoe de groep zich ontwikkelt en wat de resultaten betekenen voor het aanbod in de klas. Daarnaast worden de resultaten van de individuele leerling bekeken om te kijken of het gegeven aanbod passend is bij de leerling. Wanneer nodig worden er aanpassingen gedaan in het aanbod van de leerling. Bij deze aanpassingen moet gedacht worden aan; verlengde instructie, extra uitdaging, extra aandacht voor executieve functies of begeleiding op sociaal emotioneel gebied door een gedragsspecialist. Tussentijds wordt door de leerkracht geëvalueerd of de ingezette acties het effect hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,8% van de leerlingen presteert onder advies (tegen 11,8% landelijk), wat het effect van zorgvuldige advisering toont. Het percentage bovenadvieurs (23,8%) benadrukt ruimte voor ambitie: nog net onder het landelijk gemiddelde van 25,3%. Dit past bij de hoge theoretische uitstroom.
Sociale ontwikkeling
De school besteed door de inzet van de kindercoach en Rots/Water trainers extra aandacht aan sociaal emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid voor individuele leerlingen en groepen. We willen hierbij aansluiten bij ieders behoefte.
veiligheid
vertrouwen
respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Korenbloem voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Openbare Basisschool De Korenbloem zijn in samenspraak met het team en de leerlingen vastgesteld. Met behulp van SCOL krijgen wij een duidelijk beeld van de sociale stand van zaken van onze leerlingen. De uitkomsten van de oudertevredenheidspeilingen en leerlingentevredenheidspeilingen geven ons ook relevante informatie. Wij dragen onze visie in de schoolgids, op de website, bij rondleidingen en bij gesprekken met leerlingen en ouders van onze school uit.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Korenbloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Korenbloem gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Korenbloem?
Openbare Basisschool De Korenbloem gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen en Leefstijl.