
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Weide is 29,81 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. De consistente scores reflecteren een stevige basiskwaliteit, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 23,1% vmbo-(g)t, 23,1% havo en 30,8% havo/vwo. Ter vergelijking: landelijk krijgt 10,9% havo/vwo-advies. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl regionaal 1,01% dit advies ontvangt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Kleine Weide | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden doorgaans twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van een schooljaar. De resultaten van deze toetsen gebruiken wij als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd; op leerling-, groeps- en schoolniveau. De conclusie die wij hieruit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continue te verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,9% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering en begeleiding onderstreept. Slechts 14,3% zit onder advies, gelijk aan regionale trends. Dit past bij het beschreven doorstroomprotocol met dubbeladviezen en heroverweging na toetsresultaten.
Sociale ontwikkeling
Tien jaar geleden zijn we gestart met het invoeren van School Wide Positive Behavior Support, afgekort als (SW)PBS. Wij zijn hiermee gestart omdat we als school behoefte hadden aan een eenduidige, positieve manier van benaderen. Wij nemen daarbij onze kernwaarden als uitgangspunt voor ons onderwijs en onze omgang met elkaar; samen met de kinderen ervoor zorgen dat wij ons verantwoordelijk voelen, binnen een veilige school, waar we samen leren. Kinderen komen tot ontwikkeling als zij zich kunnen bewegen in een veilige leef- en leeromgeving. Als team trachten wij een goede, positieve sfeer op school te bewerkstelligen door o.a. de leerlingen respect bij te brengen voor de mensen waar zij dagelijks mee te maken hebben. We vinden het belangrijk om kinderen duidelijk te maken wat we van ze verwachten op onze school. Vanuit onze kernwaarden hebben we daarom gedragsverwachtingen positief geformuleerd. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Samen leren
Wat is de werkwijze van BS De Kleine Weide voor sociale ontwikkeling?
BS De Kleine Weide heeft School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) ingevoerd. Er is aandacht voor leerkrachtgedrag, leerlinggedrag en communicatie met ouders. Aan het begin van ieder schooljaar worden gedragsverwachtingen besproken en lessen 'goed gedrag' gegeven. Wekelijks staat een gedragsverwachting centraal. Kinderen kunnen zonnestralen verdienen voor goed gedrag, wat leidt tot een groepsbeloning. Wanneer een kind zich niet aan de gedragsverwachtingen houdt, volgt een gesprek en eventueel een consequentie.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS De Kleine Weide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS De Kleine Weide gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.