
Schoolweging
De schoolweging van De Opstap Oentsjerk is 27,48 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (96.7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8% ligt, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 63.3%. De school zet extra in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in hun beleidsplan 'Leren op eigen niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweesporige focus: enerzijds 40% theoretische adviezen (havo/vwo en vwo), anderzijds 20% praktisch georiënteerde vmbo-adviezen (b en k). Het vwo-advies (20%) ligt boven het regionaal gemiddelde (18.6%), terwijl het praktijkonderwijspercentage (0%) onder de regio (1.01%) blijft. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Opstap Oentsjerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met het nieuwe leerlingvolgsysteem, IEP. Iedere basisschool is verplicht de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan taken zoals: zit een kind lekker in zijn/haar vel, hoe pakt een kind zijn/haar taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij/zij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Het IEP Leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal - emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profile.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, tegen 62.9% bij vergelijkbare scholen. De volledige afwezigheid van onderadvisering (landelijk 11.8%) benadrukt de zorgvuldige adviesprocedure en doorlopende monitoring van de ontwikkelingslijn, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Als leerling kom je het best tot ontwikkeling als dit gepaard gaat met plezier en welbevinden. Als school proberen we dit te bereiken door een goede sfeer in de school en in de groep. We besteden veel aandacht aan het (mee)opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. We onderschrijven hierbij het motto van de Kanjertraining: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Daarbij willen we voldoende oog hebben voor de ondersteuningsbehoeften van het individuele kind. LEES MINDER
Samen met elkaar: team, leerlingen en ouders
Respect voor allen
Fijne sfeer
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Opstap voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Opstap gebruikt Kanjertraining als basis voor het pedagogisch-didactisch klimaat. De Kanjertraining is een serie lessen met oefeningen gericht op het bevorderen van vertrouwen, veiligheid en sociale vaardigheden in de klas. Er wordt gestreefd naar beheersing van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, verantwoordelijkheid nemen, actief burgerschap en ouderbetrokkenheid. De Kanjerafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand blijft zielig. Het veiligheidsbeleid en pestprotocol zijn te vinden op de website. De veiligheid wordt gemonitord met Monitoring Sociale Veiligheid van Vensters.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Opstap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Opstap gebruikt IEP Leerlingvolgsysteem Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Opstap?
Openbare Basisschool de Opstap gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.