Openbare Basisschool De Vogels in Oegstgeest - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Vogels is 23,00 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingspercentage (98,0%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.
Fundamenteel niveau
Score: 98.8888%
Streefniveau
74,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (61,9%) en het regionaal gemiddelde (72,1%). Deze score onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen.
Streefniveau
Score: 74.1666%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterk theoretische focus: 29,7% havo/vwo en 32,4% vwo-advies, aanzienlijk hoger dan regionale percentages (10,9% en 18,6%). Tegelijkertijd is vmbo-k met 2,7% lager dan het regionaal gemiddelde (9,2%), wat past bij het profiel van een ambitieuze school.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 laat een groei van 3,8% zien in rekenen t.o.v. groep 7, mede dankzij het 'rekenlab' dat sinds 2021 wordt ingezet. De scores overstijgen systematisch die van vergelijkbare scholen in Zuid-Holland.
Toets | De Vogels | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We ondersteunen kinderen dagelijks in het verkrijgen van vertrouwen en het realiseren van groei. Dit doen we door middel van directe feedback en positieve bekrachtiging. Door het gebruik van adaptieve software kunnen we de voortgang en benodigde ondersteuning goed volgen en direct inspelen op dat wat de leerling nodig heeft. De leerlingen maken, vanaf groep 3, twee keer per jaar ook voortgangstoetsen om hun tussenresultaten te meten. We gebruiken hiervoor de toetsen van Inzicht in Eigen Profiel (IEP). Na elke toetsafname bespreken we de voortgang van de school, de groep en de individuele kinderen binnen de school. Bij het rapport ontvangen de kinderen en ouders een uitdraai van de resultaten van deze toetsen. De groei wordt altijd besproken tijdens het rapportgesprek met de ouders en met de kinderen tijdens hun voortgangsgesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 5,6% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit illustreert de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het doorstroombeleid.
Sociale ontwikkeling
Op onze school leren we de kinderen meer dan alleen een goede basis op het gebied van rekenen en taal. We vinden het belangrijk dat de kinderen een ondernemende houding ontwikkelen. Dit stimuleren we door de kinderen veel samen te laten werken, onderzoek te laten doen en de resultaten van hun onderzoek te presenteren aan elkaar. Hierdoor leren de kinderen rekening te houden met elkaar en hun omgeving. Tevens werken ze aan hun (zelf)vertrouwen door op verschillende manier hun mening of opbrengsten te leren presenteren. Uiteraard kan het zo zijn dat er incidenten plaatsvinden tussen de kinderen onderling. We zetten op zo'n moment mediation voor kinderen in. Vanuit deze aanpak leren ze om begrip te hebben voor elkaars standpunten en ervaringen. Daardoor kunnen kinderen vaak al samen tot een oplossing komen. Wanneer ze er (nog) niet samen uitkomen begeleidt de leerkracht ze in dit proces. LEES MINDER
vertrouwen
groei
ondernemend
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vogels voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Openbare Basisschool De Vogels zijn samen met het team bepaald en worden breed gedragen door de medewerkers. Door uit te gaan van vertrouwen en van de overtuiging dat iedereen groeit, heerst er een positieve sfeer in de school. Kinderen ervaren dat ze fouten mogen maken en ervan kunnen leren. De omgangsvormen met kinderen, ouders en collega's zijn gebaseerd op deze kernwaarden, wat zorgt voor een veilig sociaal klimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Vogels om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Vogels gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vogels?
Openbare Basisschool De Vogels gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.