
Schoolweging
De schoolweging van Hofdijckschool is 21,55 , met een spreiding van 4,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.77% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit excellente resultaat (iets hoger dan het regiogemiddelde van 98.44%) onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de gerichte rekeninterventies die in het jaarverslag worden genoemd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78.19% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 65%. Dit voorzichtig positieve resultaat (vergeleken met 73.97% in de regio) reflecteert de focus op gepersonaliseerde leerlijnen, zoals beschreven in het schoolplan. De score blijft wel onder het fundamentele niveau, wat past bij de hoge ambities van deze populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Extreem sterke focus op hogere adviezen: 61.54% vwo-advies (landelijk: 18.61%) en 23.08% havo/vwo-combinatieadvies. Toch is er ook aandacht voor maatwerk, met 3.85% vmbo-(g)t/havo-advies in een populatie waar vergelijkbare scholen gemiddeld 10.34% van deze adviezen geven. De verdeling benadrukt het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hofdijckschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.14 | 181 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In februari, na de eerste cito toetsronde wordt een analyse gemaakt van de resultaten in de verschillende groepen op het gebied van taal/spelling, rekenen, lezen en begrijpend lezen. De resultaten dienen als basis voor de groepsplannen die in de groepen als meidraad worden gehanteerd. De groepsbespreking met de teamleden staan in okt/nov en in maart in de jaarplanning. We maken daarnaast een schoolanalyse waarin trents worden besproken en geanalyseerd. De bespreking vindt op groepsniveau en op teamniveau plaats. In samenspraak met de IB-ers wordt gekeken naar aanpassingen die eventueel nodig zijn om de resultaten te laten groeien langs de lijn der verwachting. Onze school streeft in de citoresultaten naar een gemiddelde voorsprong van een half jaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: slechts 3.45% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 37.93% presteert boven advies (regio: 25.27%), wat de kwaliteit van doorstroomgesprekken en het 'aanbod op maat' uit het schoolondersteuningsprofiel bevestigt. De combinatie van 58.62% op advies en minimale onderadvisering toont realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
De Hofdijckschool wil voor alle leerlingen een veilige schoool zijn. Met de methode Leefstijl waarmee door de hele school heen gewerkt wordt, leggen wij een stevige basis van onze verwachtingen op dit gebied. We gaan ervanuit dat ieder kind zich gezien weet en zichzelf mag en kan zijn.
zien en gezien worden
betrokkenheid
veiligheid
Wat is de werkwijze van de Hofdijckschool voor sociale ontwikkeling?
De resultaten leveren input voor de groepsindeling: welke leerling plaatsen we waar in de groep en met wie gaan leerlingen samenwerken (leren). Door het inzetten van een sociogram ontstaat inzicht in de groep. Het gebruik van coöperatieve werkvormen stimuleert de sociale samenhang.
Welke registratievormen gebruikt de Hofdijckschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Hofdijckschool gebruikt Kijk! en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Hofdijckschool?
De Hofdijckschool gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.