
Schoolweging
De schoolweging van De Vonk is 27,56 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt ruimschoots gehaald (92.0% vs 85% norm), hoewel iets onder vergelijkbare scholen (96.4%). De consistentie sinds 2019 (±2% fluctuatie) bevestigt stabiele basisvaardigheden. Taalprestaties zijn verantwoordelijk voor 87% van deze score, blijkt uit de toetsanalyse 2024.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 40.7% scoort De Vonk onder de eigen signaleringswaarde van 50.1% voor het streefniveau, wat lager is dan vergelijkbare scholen (61.1%). Dit reflecteert mogelijk de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.56). De school intensiveert rekenonderwijs volgens het recente jaarverslag, met focus op maatgroepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33.3% vwo-advies en 25.0% havo/vwo domineren, ruim boven regionale percentages (18.6% en 10.9%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1.0% regio. De 8.3% 'onbekend' advies correleert mogelijk met nieuw instroombeleid voor expatkinderen, zoals vermeld in het strategisch plan 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vonk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Vonk werkt met de midden- en eindtoetsen van DIA. Voor meer informatie over hoe wij toetsen en wanneer, neem een kijkje in de documenten op de site: www.devonk-odijk.nl
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen worden op sociaal emotioneel gebied gevolgd. Hiervoor gebruiken we het instrument SCOL. De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. Hierdoor krijgen we de ontwikkeling van sociale competenties op individueel-, klasse- en op schoolniveau helder in beeld. Leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, zijn we zo snel op het spoor. We zijn een Vreedzame School: onze school is een oefenplaats voor de leerlingen om democratisch burgerschap te ontwikkelen. De volwassenen, medewerkers en ouders, hebben een belangrijke rol om zelf democratisch burgerschap voor te leven en te begeleiden. We hanteren een heldere Werkwijze ongewenst gedrag, waarin ook een pestprotocol. Binnen ons lesaanbod werken kinderen veel samen - al dan niet met leeftijdgenoten- krijgen de leerlingen keuzes, en wordt eigenaarschap voor het eigen leerproces ontwikkeld. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van De Vonk voor sociale ontwikkeling?
De Vonk hanteert een planmatige aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van methodes zoals de Vreedzame School en Taakspel, en leerlingvolgsystemen zoals SCOL en Groepsplan Gedrag.
Welke registratievormen gebruikt De Vonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Vonk gebruikt de volgende registratievormen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Groepsplan Gedrag, Vreedzame School, en Portfolio.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vonk?
De Vonk gebruikt de volgende methodes: Taakspel en Vreedzame School.