J.A. Houtkoperschool
Schoolstraat 1
4051 AV Ochten

Schoolweging

Schoolweging
32.87
Spreiding
5.34

De schoolweging van J.A. Houtkoperschool is 32,87 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, scoort de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke norm van 85% en benadrukt de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een ruim aanbod aan adviezen, met 22,2% vwo, 11,1% havo/vwo en 33,3% vmbo-(g)t/havo. Dit is hoger dan het regionale gemiddelde voor theoretische leerwegen (ca. 29,5%). Praktijkonderwijsadvies komt met 11,1% vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de inclusieve insteek van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJ.A. HoutkoperschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse (medio) resultaten van het CITO-LOVS zijn voor ons belangrijke ijkpunten. Zijn we met dit kind op de goede weg, dreigt het kind uit te vallen, of heeft het kind meer uitdaging nodig? Binnen het team worden twee keer per jaar de tussenmetingen met elkaar besproken en geanalyseerd. We gebruiken hierbij de opbrengsten van vijf jaar (trendanalyse). We stellen samen speerpunten op en maken met elkaar concrete afspraken over de uitvoering en evalueren regelmatig tijdens vergaderingen. We werken met datamuren om alle informatie inzichtelijk te maken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 16,7% onder het advies scoort (iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%). De school zet in op maatwerkbegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, om deze uitstroom verder te optimaliseren.