
Schoolweging
De schoolweging van De Caegh is 28,33 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen. De school slaagt erin om ondanks dalende leerlingaantallen deze hoge standaard te handhaven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 58,9% leerlingen op streefniveau ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6%. Deze prestatie is indrukwekkend gezien de toenemende complexiteit van de leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk via het beschreven ‘preventief zorgmodel’ lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een opvallende verdeling: 36,5% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-advies of hoger (tegen 29% bij vergelijkbare scholen), terwijl 15,3% praktijkgericht vmbo-advies ontvangt (vs. 9,17% regio). Deze tweedeling past bij de gemiddelde schoolweging en spreiding in de populatie. De sterke doorstroom naar havo (17,3%) valt op.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Caegh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basiskwaliteit De school verzamelt vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van haar leerlingen. Voor groep 1 en 2 gebruiken wij hiervoor de leerlijnen van Parnassys. Vanaf groep 3 doen we dit voor de vakgebieden taal en rekenen-wiskunde met de toetsen van CITO LOVS. De school heeft op schoolniveau ambities vastgesteld in te behalen niveauwaardes en spreiding van de resultaten, vastgelegd in het programma ‘Leeruniek’. Ook zijn er ambities vastgelegd in de gewenste percentages referentieniveaus op de eindtoets. Bij het analyseren beginnen wij op schoolniveau, waarna we inzoomen op groeps- en leerlingniveau. Op basis van onze ambities gaan we minimaal 2 keer per jaar na of groepen en leerlingen de verwachte ontwikkeling hebben doorgemaakt. Voor groep 1 en 2 maken we hierbij gebruik van leerlijnen van Parnassys. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken we de toetsen van CITO LOVS. Hierbij gaan we in principe uit van de gemiddelde landelijke groei op groeps- en leerlingniveau. Voor groepen en leerlingen waar wij een andere ontwikkeling verwachten, wordt deze genoteerd in de onderwijsplannen en blokplannen. Wanneer groepen of leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren wij waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Op leerlingniveau doen wij dit in principe alleen voor leerlingen die zich niet volgens de geplande groei ontwikkelen; dit is dus bijvoorbeeld niet een leerling met een V-score die zich ontwikkelt naar de gestelde verwachtingen, maar wel een leerling met een I-score die zich minder ontwikkelt dan verwacht. Op het moment dat het helder is hoe de school, groep of leerling zich ontwikkelt en waar de ontwikkeling stagneert, wordt er een diepgaander analyse gemaakt. Hierbij kijken we zowel naar de uitkomsten (methode-onafhankelijke toetsen, methodegebonden toetsen etc.) als naar de onderliggende processen (didactisch handelen, afstemming, taakgerichtheid etc.). Op basis van deze analyses bepalen we wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden te verhelpen. Dit kunnen interventies op school-, groeps- of leerlingniveau zijn. Aan deze interventies worden heldere doelen en acties gekoppeld die minimaal eens per 10 weken worden geëvalueerd en bijgesteld. De analyse, de oorzaakanalyse en de doelen en acties worden elke keer vastgelegd en geëvalueerd in het programma Leeruniek: in de blokplannen per vakgebied (periode van ca. 4 t/m 6 weken) na het afnemen van de CITO-toetsen in februari en juni. De leraren hebben een zelfstandige verantwoordelijkheid bij de beoordeling van de onderwijsprestaties van leerlingen en voldoende zeggenschap waar het gaat om het vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische proces in de school. Er vinden minimaal tweemaal per jaar groepsbesprekingen plaats met de leerkracht en de intern begeleider. De leerkracht beoordeelt hierin zelf de onderwijsprestaties van de leerlingen en welke aanpassingen (vakinhoudelijk, didactisch, pedagogisch) er nodig zijn om de leerlingen optimaal te begeleiden. De intern begeleider heeft hierin een ondersteunende, coachende en begeleidende rol. Er vinden minimaal tweemaal per jaar opbrengstgesprekken plaats met de leerkracht, intern begeleider en de directie. Eigen ambities. Naast de basiskwaliteit hebben we ook eigen ambities voor de zicht op ontwikkeling. Hieronder beschrijven we welke dat zijn en hoe we deze realiseren. Eigen ambities formuleren op basis van referentieniveaus en schoolgewicht. Breed kijken naar de opbrengsten waarbij we gebruik maken van tussenresultaten, doorstroomtoets en vervolg in VO. Gebruik referentieniveaus. Voor de groepen 7 en 8 stellen wij ambities in de behalen referentieniveaus. Eigenaarschap van leerlingen op het gebied van zicht op ontwikkeling Zelfevaluatie Focuspunten. Ten aanzien van het behouden en verbeteren van onze basiskwaliteit en het waarmaken van onze eigen ambities zijn dit onze focuspunten voor de komende jaren op het gebied van ‘zicht op ontwikkeling’. Behouden: School- en groepsanalyses door brede data-analyse. Verbeteren: Diepgaande oorzaakanalyses. Eigen ambities formuleren op basis van referentieniveaus en schoolgewicht Breed kijken naar de opbrengsten waarbij we gebruik maken van tussenresultaten, eindtoetsen vervolg in VO. Kritisch kijken naar het aantal toetsen, waarbij het uitgangspunt is dat toetsen in dienst staan van de ontwikkeling van het kind. Vernieuwen: Eigenaarschap van leerlingen op het gebied van zicht op ontwikkeling. Leerlingen brengen hun ontwikkeling zelf in kaart, stellen doelen en evalueren daarop. Ontwikkelen: Kortere cycli van stellen van doelen, acties en evaluaties door de inzet van datateams met verbeterborden (whiteboard-sessies).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 4,7% tegen 11,8% landelijk. 32,6% presteert boven advies, wat duidt op een voorzichtige advisering. Dit sluit aan bij het beschreven procedurele traject met NIO-toets en dubbeladviezen. De hoge ‘op advies’-score van 62,8% benadrukt de accuraatheid.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Dit komt op onze school tot uiting in: het pedagogisch klimaat (school-, plein- en klassenafspraken) het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) ons onderwijsaanbod. De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging en doet al veel aan dit onderwerp binnen de verschillende vakken alsmede door onze manier van met elkaar omgaan. LEES MINDER
Ik kan hulp bieden en vragen
Ik zeg wat ik voel en vind
Ik kan samenwerken met anderen
Wat is de werkwijze van RK Basisschool de Caegh voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool de Caegh besteedt structureel aandacht aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding en stelt duidelijke grenzen die consequent worden bewaakt. De school gaat correct en prettig met elkaar om en verwacht dat iedereen bijdraagt aan een prettige omgeving. Er wordt een leerlingvolgsysteem gebruikt op sociaal-emotioneel gebied en pesten wordt snel en doeltreffend aangepakt volgens het pestprotocol en schoolveiligheidsplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool de Caegh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool de Caegh gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool de Caegh?
RK Basisschool de Caegh maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.