Ds. C. de Ridderschool
Jan van Vuurenstraat 15
8072 ZJ Nunspeet

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
5.27

De schoolweging van Ds. C. de Ridderschool is 30,50 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,98% ruim overschreden (landelijk: 95,7%), wat aantoont dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De school ligt hiermee ver boven de signaleringswaarde van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 73,4% ruimschoots gehaald, wat fors boven de inspectienorm van 45,5% en het landelijk vergelijk (57,3%) uitstijgt. Dit weerspiegelt de focus op hogere leerdoelen, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke gerichtheid op theoretische leerwegen: 37,5% vmbo-(g)t en 21,88% havo-advies, samen 59,4% (vs. 26,79% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (12,5% vs. 18,6% landelijk), wat past bij de hoge streefniveauscores. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 6,25% vmbo-b beperkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDs. C. de RidderschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB178.07177.92175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 toetsen we twee keer per jaar de hoofdvakken mbv Cito LVS toetsen. Ook in groep 1 en 2 worden enkele toetsen afgenomen, maar daar is de hoofdlijn het observeren dmv Kijk. Deze resultaten worden via Parnassys met de ouders gedeeld. Het vergelijken van de gegevens levert ons en de leerlingen veel informatie op. Hierdoor kunnen we ons onderwijs beter sturen. Verder worden de resultaten geanonimiseerd vergeleken met de rest van ons samenwerkingsverband Berséba. Ons streven is, om rond het gemiddelde van Berséba uit te komen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 75,86% van de leerlingen op adviesniveau presteert de school beter dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (10,34%) ligt iets onder de benchmark (11,81%), wat duidt op realistische adviezen. De lagere 'boven advies'-score (13,79% vs. 25,27%) suggereert dat ruimte voor doorstroompotentieel mogelijk beter benut kan worden.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden de sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen op onze school erg belangrijk. Door lessen sociale vaardigheden, een actief anti-pest beleid met een anti-pest-coördinator, ruime aandacht in de klassen, schoolbrede lessen die ook met de ouders worden gedeeld, proberen we het pesten te voorkomen. We werken actief aan een cultuur op onze school waar kinderen en ouders kunnen melden als op het gebied van de sociale veiligheid dingen misgaan. LEES MINDER

identiteit

veiligheid

verscheidenheid

Wat is de werkwijze van de Ds. C. de Ridderschool voor sociale ontwikkeling?

De Ds. C. de Ridderschool volgt de sociale ontwikkeling met het programma Kijk! (onderbouw) en Zien! (midden- en bovenbouw). Hieraan zijn groepsbesprekingen gekoppeld en overlegmomenten met de coördinator sociale veiligheid. Schoolbreed zijn er afspraken over de aanpak van ongewenste ontwikkelingen. De rol van de ouders is erg belangrijk hierin.

Welke registratievormen gebruikt de Ds. C. de Ridderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Ds. C. de Ridderschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ds. C. de Ridderschool?

De Ds. C. de Ridderschool gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.