Basisschool De Hoogakker
Schoolstraat 25
5391 AX Nuland

Schoolweging

Schoolweging
29.23
Spreiding
6.54

De schoolweging van De Hoogakker is 29,23 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,27% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overstijgt de school de landelijke norm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Deze score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%, wat wijst op effectief maatwerk voor ambitieuze leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn ambitieus: 22,45% havo en 20,41% havo/vwo (vs. 16,07% en 10,93% regionaal). Het vwo-advies (16,33%) ligt iets onder de regionale 18,61%, maar combineren we met de vorm vmbo-(g)t/havo (14,29%) ontstaat een beeld van gedifferentieerde doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe HoogakkerGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,88% presteert onder advies (landelijk: 11,81%). 37,25% van de leerlingen overtreft juist hun advies, mogelijk door de beschreven 'intensieve monitoring' en flexibele onderwijsaanpak.