De Crijnsschool
Heikampen 3
5672 ST Nuenen

Schoolweging

Schoolweging
24.92
Spreiding
5.62

De schoolweging van Crijns Society is 24,92 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,28% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert de school vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (97,34%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (66,85%) ligt, toont het de effectiviteit van het maatwerkonderwijs. De focus op differentiatie en ‘ontwerpend leren’ draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 26,9% havo en 26,9% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies komt nauwelijks voor (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de leerlingenpopulatie. De combinatie van havo/vwo-adviezen (15,4%) onderstreept de aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsCrijns SocietyGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 74,36% op advies functioneert. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De school scoort hierbij consistent boven regionale benchmarks.

Sociale ontwikkeling

Wij werken op school vanuit de principes van Sociaal Sterke Groep. De drie hoofdregels zijn: Wij gaan correct met elkaar om. Wij gaan prettig met elkaar om. Ik verbeter de omgang. Zie voor meer informatie het boekje met informatie voor ouders over sociale veiligheid ‘Prettig omgaan met elkaar’ van drs. Willem Mennen. De volgende routines zijn de belangrijkste leidraad van de werkwijze: De 7 hulpregels bij correcte omgang: 1. Het logboekje 2. Het driehoeksgesprek 3. Straf en relatieherstel 4. De sociokring (elke week) 5. De OK-thermometer groep (elke dag) 6. Het sociobord en spelverrijking (invoering schooljaar 2018-2019) 7. De Ok-thermometer leerling/ouders (voor elke vakantie, invoering schooljaar 2018-2019) Daarnaast hebben we aandacht voor: Regels (tegen pesten) opstellen met je groep (intensief in de eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar). Spelletjes ter bevordering van de groepsvorming spelen (intensief in de eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar). Lessen in mediawijsheid. Afspraken op het schoolplein LEES MINDER

Wij gaan correct met elkaar om

Wij gaan prettig met elkaar om

Ik verbeter de omgang

Wat is de aanpak van De Crijnsschool op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Crijnsschool heeft een werkgroep Sociaal Sterke Groep die ongeveer elke zes weken vergadert. Belangrijke punten worden besproken in teamvergaderingen. Ouders worden geïnformeerd via de nieuwsbrief en ouderavonden. Alle ouders hebben het boekje 'Prettig omgaan met elkaar'. Er zijn conflictbegeleiders aangesteld die ruziekettingen in de gaten houden en gesprekken voeren met de betrokken kinderen.

Welke registratievormen gebruikt De Crijnsschool om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Crijnsschool gebruikt de OK-Thermometer van de Sociaal Sterke Groep om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Crijnsschool?

De Crijnsschool gebruikt de methode Sociaal Sterke Groep voor sociaal-emotioneel leren.