Brede School Heuvelrijk
Heuvel 5
5674 RR Nuenen

Schoolweging

Schoolweging
26.67
Spreiding
6.23

De schoolweging van Heuvelrijk is 26,67 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.4%), een prestatie gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit overtreft het regionale gemiddelde (61.1%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel theoretische adviezen: 27.3% havo/vwo en 9.1% vwo, tegenover regionale gemiddelden van 10.9% en 18.6%. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs met 0% significant onder het landelijk gemiddelde (1.01%). Deze focus sluit aan bij de hoge streefniveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Nuenen, Gerwen en NederwettenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het schooljaar vinden in ieder geval op twee momenten metingen van tussenresultaten plaats, te weten in januari en juni. Dit gebeurt aan de hand van landelijk genormeerde en erkende toetsen. Binnen de school gebruiken we de volgende toetsen: - Rekenen voor kleuters - Taal voor kleuters - DMT - AVI - Cito Spelling - Cito Rekenen en wiskunde - Cito Begrijpend lezen Na afname van de toetsen worden de uitslagen geanalyseerd, waarna deze analyses door de leerkrachten met de intern begeleider besproken worden. Opbrengsten worden vergeleken met de landelijke norm en de schooldoelen. Er wordt daarbij ook bepaald wat de opbrengsten betekenen voor het aanbod in de komende periode, zodat de leerkracht daarmee aan de slag kan. Toetsen worden gezien als middel om te kijken of een individuele leerling en/of de groep de gewenste ontwikkeling doormaakt. Mocht het voor individuele kinderen of een groep nodig of wenselijk zijn dat er ook nog tussentijds getoetst wordt, dan worden daarvoor de tussenafnames van de Cito-toetsen ingezet of een extra leestest (DMT / AVI) ingezet. De opbrengsten, analyses en conclusies krijgen een plekje in de zelfevaluatie van de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk). Maar liefst 46.7% zit boven advies, ruim boven de vergelijkingsgroep (25.3%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.