Vensterschool Noordwolde
Mandehof 17
8391 BG Noordwolde

Schoolweging

Schoolweging
32.83
Spreiding
5.39

De schoolweging van Vensterschool Noordwolde is 32,83 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit sterke resultaat onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de relatief hoge schoolweging. De score ligt wel 4.2% onder het vergelijkingsgemiddelde (94.8%), wat mogelijk samenhangt met de populatiesamenstelling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 32% streefniveau-behalers blijft de school onder de inspectienorm van 41.2%, ondanks bewezen capaciteit (90.7% fundamenteel niveau). Dit verschil reflecteert mogelijk de impact van de complexe leerlingenpopulatie op ambitieniveaus. De focus op zorg en basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt prioriteit te hebben boven excellentiestimulering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 35% havo en 10% vwo versus 20% vmbo-b. Opvallend is het hoge percentage leerlingen zonder gedifferentieerd advies ('vmbo-(g)t': 25%). Vergelijkende scholen zien vaker combi-adviezen zoals 'vmbo-(g)t/havo' (10.34%), terwijl Noordwolde vaker eenduidige adviezen geeft. Het praktijkonderwijspercentage (0%) wijkt gunstig af van regionale cijfers (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente WeststellingwerfGemeente AmsterdamNederland
197199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de (blok)toetsen, horend bij de methode van dat vak, worden de kinderen in januari en juni getoetst. We gebruiken hiervoor een methode-onafhankelijke toets (CITO Leerling in Beeld). De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd per groep en per leerling. De scores worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Onze school hanteert een geautomatiseerd digitaal leerlingvolgsysteem CITO LOVS LIB. Per leerling worden de resultaten van de afgenomen Cito-toetsen op diverse wijzen weergegeven. De vorderingen kunnen worden afgelezen per leerjaar en per vakgebied (technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen). De resultaten worden gedeeld met de ouders tijdens gesprekken (januari en juni). In de groepen 1 en 2 wordt door middel van observatielijsten vanuit 'Mijn Kleutergroep'de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. De groepsresultaten worden tijdens de groepsbespreking tussen de IB'er en de leerkracht besproken. Daar worden op groepsniveau interventies bepaald. De groepsresultaten worden ook op bouwniveau en schoolniveau besproken. Tijdens de onderwijsevaluatie (2x per jaar) wordt er gekeken naar schoolbrede interventies. We verwijzen voor meer informatie naar ons zorgplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 11.1% onderadvisering (nagenoeg gelijk aan landelijk gemiddelde) toont de school realistische adviesvoering. Het hoge percentage leerlingen dat op advies blijft (61.1%) past bij de beschreven 'veilige adviescultuur'. De 27.8% bovenadvisering onderstreept echter onbenut potentieel, mogelijk gerelateerd aan terughoudendheid in adviesniveaus.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Wij streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten, zowel op cognitief- als creatief gebied. We kijken hierbij vooral naar de groei die een kind realiseert. We hebben oog voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. In de methode Vreedzame School komen veel onderwerpen aan bod. We maken gebruik van Zien bij het zicht houden op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. LEES MINDER

veiligheid

competent voelen

eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Vensterschool Noordwolde voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Vensterschool Noordwolde gebruikt in alle groepen de methode 'De Vreedzaam'. Deze methode is gericht op het leren van een positieve en zorgzame omgang met elkaar, democratische besluitvorming, constructieve conflictoplossing, verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap, en openstaan voor verschillen tussen mensen. CITO wordt gebruikt als instrument om de ontwikkeling te monitoren, naast de dagelijkse observaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt Vensterschool Noordwolde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Vensterschool Noordwolde gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen. Voor de groepen 1 en 2 worden observaties uit de observatiemethode 'Mijn kleutergroep' gebruikt.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vensterschool Noordwolde?

Vensterschool Noordwolde gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.