
Schoolweging
De schoolweging van De Velden is 30,56 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,1% scoort de school boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit percentage ligt wel 7,6% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33,3% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%). Daartegenover staat een even groot percentage vmbo-(g)t-adviezen (33,3%), terwijl havo (16,7%) en vmbo-k (16,7%) in balans zijn. De brede adviesrange weerspiegelt zowel de diversiteit in de leerlingenpopulatie als de ambitie om maatwerk te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Velden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken voor de groepen 3 t/m 8 het Leerling Volgsysteem van Cito-LiB. Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, observaties en andere gegevens een analyse van de groepsresultaten. We evalueren en presenteren de resultaten in een overleg met de intern begeleider en de directeur en het voltallige team. De intern begeleider en de directeur maken uiteindelijk van de groepsanalyse een schoolanalyse/zelf evaluatie. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Om aan de landelijke kerndoelen en referentiekaders te voldoen, werken we met goede methodes die in hun aanbod hieraan voldoen. Daarnaast zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van goede instructie. Die instructie stemmen we af op de verschillen tussen leerlingen, door aandacht te hebben voor onderwijsbehoeften en leerling kenmerken. De methodes die we gebruiken geven adviezen van hoe er differentiatie in het leerstofaanbod en de instructie plaats kan vinden. We signaleren en bespreken d.m.v. observaties, oudergesprekken, het leerlingvolgsysteem van Cito en Kindbegrip de onderwijsbehoeften van de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Vier keer per jaar wordt dit met de IB-er besproken om zo de leerlingen goed te kunnen volgen en de benodigde begeleiding te organiseren. Voor het volgen van leerlingen in groep 1 en 2 gebruiken wij het Digikeuzebord. Het Digikeuzebord is het digitale planbord waarop leerlingen uit groep 1 en 2 zelf aangeven wat ze gaan doen. De leerkracht weet zo wie met wie speelt en welke activiteiten favoriet zijn. In de weekplanner van Digikeuzebord zet de leerkracht de activiteiten voor je leerling klaar. De statistieken houden alle activiteiten probleemloos bij. Met de module; het observatiesysteem monitoren en beoordelen we de leerlingen tijdens de les. Met deze informatie kunnen de leerkrachten en de ib-er analyses maken. Het Digikeuzebord heeft alle leerlijnen gebaseerd op de doelen van het SLO geïntegreerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
54,5% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim dubbel zo hoog als landelijk (25,3%). Slechts 9,1% zit onder advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreept. De school hanteert een 'warme overdracht' en intensieve monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen omvat het groeien van hun persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het omgaan met verwachtingen van hun omgeving. De meeste leerlingen komen met een ‘basispakket’ aan sociaal-emotionele vaardigheden vanuit thuis naar school. Binnen de school kunnen deze vaardigheden zich verder ontwikkelen in interactie met de leerkracht en klasgenoten. Deze vaardigheden hebben ook invloed op het cognitieve leren van kinderen en kunnen leiden tot verbeterde leerprestaties. Daarom vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig, vertrouwd en gerespecteerd voelt. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Velden voor sociale ontwikkeling?
Een goed pedagogisch klimaat is voorwaardelijk om goed te kunnen leren. Op Basisschool de Velden wordt oplossingsgericht gewerkt en er worden elementen van verschillende methodes voor sociaal emotioneel leren gebruikt. De nadruk ligt op gewenst gedrag. Hoe ziet een situatie eruit als deze op een goede manier verloopt? Deze kaders geven leerlingen duidelijkheid en richting. Er wordt uitgegaan van een aantal basisafspraken, waarbij positief gedrag wordt beloond met een compliment of een kleine activiteit. In de groepen maken de leerkrachten elk jaar opnieuw tijdens de gouden weken afspraken op groepsniveau met de leerlingen. Er zijn consequenties als een leerling zich herhaaldelijk niet aan de afspraken houdt. Deze consequenties zijn logisch en passend bij de situatie, daarnaast krijgt de leerling altijd de mogelijkheid om opnieuw te laten zien dat hij of zij het wel kan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Velden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Velden gebruikt Kindbegrip en ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Velden?
Basisschool de Velden gebruikt Fides als methode voor sociaal-emotioneel leren.