KC Op Zee
Hoogwakersbosstraat 22
2202 SP Noordwijk

Schoolweging

Schoolweging
28.07
Spreiding
6.17

De schoolweging van Op Zee is 28,07 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,9% van de leerlingen die het fundamenteel niveau behalen, presteert KC Op Zee ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 51,6% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie, effectief hogere leerdoelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

KC Op Zee geeft een hoog percentage havo- (25%) en vwo-adviezen (27,1%), wat duidelijk boven het regionaal gemiddelde ligt (havo: 16,1%, vwo: 18,6%). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (2,5%) vergelijkbaar met omliggende scholen (1,0%), wat past bij het maatwerk in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp ZeeGemeente AmsterdamNederland
LIB177.38175.23173.94

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af en observeren wij de kinderen. Na elke methodetoets, ongeveer om de 4 weken, maken we een afweging of uw kind de volgende periode in een ander niveau kan gaan werken. Dit houden we bij in het groepsplan per vakgebied. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze Cito-toetsen nemen we twee maal per jaar af, vanaf groep 3. De groepsleerkracht analyseert de Cito toetsen, in samenwerking met de Intern Begeleider. De onderwijsbehoefte van ieder kind wordt in kaart gebracht in het groepsoverzicht. De resultaten nemen we op in Parnassys, het leerlingvolgsysteem dat wij hanteren op KC Op Zee. De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 tot en met 8 kan met behulp van dit systeem goed gevolgd worden. Tijdens oudergesprekken, bespreken we de vorderingen van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele oud-leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 30% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat aansluit bij de intensieve 'warme overdracht' tussen leraren en het VO. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Respect

Samenwerken

Vertrouwen

Wat is de aanpak van KC Op Zee met betrekking tot sociale ontwikkeling?

KC Op Zee vindt een veilige sociale omgeving belangrijk. Kernwaarden zoals respect, empathie, normen en waarden, samenwerken en vertrouwen zijn verweven in het onderwijs. De school gebruikt de sociaal-emotionele methode Kwink, die regelmatig aan bod komt in de lessen. De waarden en normen zijn verweven in de dagelijkse omgang met elkaar. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met behulp van een observatiesysteem genaamd Zien!, dat bestaat uit een leerlingvragenlijst en een leerkrachtlijst, die twee keer per jaar worden ingevuld. Bij zorgsignalen worden vervolgstappen genomen, met als doel de leerlingen beter te begrijpen, begeleiden en ondersteunen in hun sociaal functioneren.

Welke registratievormen gebruikt KC Op Zee om sociale opbrengsten te meten?

KC Op Zee gebruikt 'Hart en Ziel' als registratievorm om sociale opbrengsten te meten.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Op Zee?

KC Op Zee gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en de Gelukskoffer.