De Witte School voor Openbaar Onderwijs in Noordwijk (Zuid-Holland)

Het team van De Witte School voor Openbaar Onderwijs in Noordwijk (Zuid-Holland)

Current section: team
Van Panhuysstraat 19
2203 Noordwijk (Zuid-Holland)

Zie hier hoe het team van De Witte School voor Openbaar Onderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Witte School voor Openbaar Onderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Witte School voor Openbaar Onderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed De Witte School voor Openbaar Onderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Witte School voor Openbaar Onderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Witte School voor Openbaar Onderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (45%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Witte School voor Openbaar Onderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Witte School voor Openbaar Onderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging: Continuïteit van Leren bij De Witte School

Bij De Witte School te Noordwijk verzekeren we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ziekte of geplande verlofdagen worden opgevangen door een proactief vervangingsbeleid. We zetten in op het inzetten van interne collega's die bereid zijn invalwerkzaamheden op zich te nemen, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek wordt, richten we ons primair op het vinden van een gekwalificeerde invaller. Mocht een externe invaller niet direct beschikbaar zijn, dan activeren we ons flexibele interne rooster. Een teamlid zonder lesgevende taak op dat moment wordt ingeschakeld om de continuïteit te waarborgen. Daarnaast zijn er strategische organisatorische aanpassingen mogelijk, zoals het tijdelijk samenvoegen van bepaalde groepen of het werken met kleinere leergroepjes. Het naar huis sturen van leerlingen is een uiterste redmiddel dat we alleen in noodgevallen overwegen, met de nadruk op minimale onderbreking van het leerproces. Elke leerkracht bereidt de lessen zorgvuldig voor in een gedetailleerde groepsmap. Deze mappen bevatten essentiële informatie, waaronder klassenindelingen met leerlingnamen en de benodigde wachtwoorden voor digitale lesmaterialen. Hierdoor is elke invalleerkracht optimaal voorbereid om direct en effectief met de leerlingen aan de slag te gaan, wat bijdraagt aan een gestructureerde en inspirerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In principe worden de leerlingen verdeeld in jaargroepen. Indien de leerlingenaantallen daar aanleiding toe geven is er een combinatiegroep. Een combinatiegroep wordt extra ondersteund door leerkrachten en/of onderwijsassistenten. Naast de groepsleerkrachten is er een vakleerkracht gymnastiek, handvaardigheid en muziek op school werkzaam. In groep 1-2 is er de mogelijkheid om zwemonderwijs te volgen. Enkele leerkrachten verzorgen individuele ondersteuning van leerlingen die dat nodig hebben. Een onderwijsassistent ondersteunt in verschillende groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Witte School: Onze Specialisten

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost uw kind's leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gerichte hulp
Remedial teacher voor extra ondersteuning

Toelichting van de school:

Op De Witte School bieden we gespecialiseerde hulp voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van lezen, spelling en dyslexie. Onze aanpak varieert van extra ondersteuning binnen de klas tot individuele interventies, volledig afgestemd op de leerling en conform erkende protocollen. We zetten een remediërende aanpak in en drie teamleden zijn getraind in het geven van gespecialiseerde leesbegeleiding. Daarnaast passen we lesmateriaal aan, zoals grotere letters of aangepaste boeken, en bieden we extra toetstijd waar nodig. Een logopedist is aan onze school verbonden, en een externe remedial teacher met expertise in rekenproblemen ondersteunt onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor optimale ontwikkeling
Intern begeleider voor breed welzijn

Toelichting van de school:

De Witte School bevordert een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling met de Kanjertraining, een preventief programma dat gericht is op het aanleren van gewenst gedrag en het creëren van een veilige schoolomgeving. Duidelijke regels en een gestructureerde aanpak met een stappenplan voor gedragsproblemen zorgen voor rust en een prettige sfeer in de klas. We monitoren de ontwikkeling nauwkeurig met 'Leerling in Beeld'. Onze gespecialiseerde teamleden begeleiden leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied, zowel bij internaliserend als externaliserend gedrag.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol leren stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: bevordert positief gedrag
Intern begeleider: ondersteunt leer- en gedragsprocessen
Kanjertraining: bouwt aan zelfvertrouwen en sociale vaardigheden
Taakspel: verbetert concentratie en taakgerichtheid

Toelichting van de school:

Onze teamleden zijn deskundig opgeleid en gecertificeerd om de Kanjertraining te geven, een methode die bijdraagt aan een positief klassenklimaat en de sociale weerbaarheid van leerlingen versterkt. Daarnaast hebben onze leerkrachten training gevolgd in het programma 'Taakspel'. Dit programma is specifiek ontworpen om de werkhouding en de concentratie van leerlingen te verbeteren, wat essentieel is voor effectief leren. Deze combinatie van expertise zorgt ervoor dat we leerlingen optimaal kunnen begeleiden bij hun gedrag en leerproces, wat leidt tot betere schoolprestaties en een prettige leerervaring.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en gezond opgroeien

Beschikbare specialisten:

Logopedist: expertise in spraak- en taalontwikkeling
Vakdocent lichamelijke opvoeding: stimuleert beweging

Toelichting van de school:

Op De Witte School besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Een gespecialiseerde vakdocent lichamelijke opvoeding verzorgt de lessen voor de groepen 3 tot en met 8, waarbij plezier in bewegen centraal staat. Bovendien biedt een logopediste van GGD Hollands Midden op school een spreekuur aan, wat laagdrempelige toegang tot logopedische hulp garandeert.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Witte School biedt geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van medisch handelen of persoonlijke verzorging. Voor dergelijke behoeften werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de best passende zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Extra instructielokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen bij De Witte School

Maatwerk in Onderwijs: Een Blik van Binnenuit

Bij De Witte School in Noordwijk bieden we een robuuste basisondersteuning die is afgestemd op de unieke behoeften van elke leerling. Ons onderwijsleerproces is ingericht volgens het principe van 'Handelingsgericht werken', zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en ontplooien. We besteden speciale aandacht aan leerlingen met behoeften op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, en bieden ook gerichte ondersteuning voor leerlingen met een niet-Nederlandse of meertalige achtergrond. Interne Begeleiding: Uw Kind Centraal Onze toegewijde intern begeleiders, Natasja van Dam en Belinda Heemskerk, coördineren de leerlingenzorg. Zij monitoren groepsresultaten en stemmen de aanpak af met de leerkrachten. De ontwikkeling van elk kind, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak, wordt nauwlettend gevolgd. Bij signalen van een leerachterstand of ontwikkelingspunt neemt de leerkracht contact op, waarbij eerst ondersteuning binnen de klas wordt geboden. Indien nodig, schakelen we de intern begeleider in voor een plan op maat, in nauwe samenwerking met u als ouder. Externe Expertise en Samenwerking Voor gespecialiseerde hulp werken we samen met externe partners binnen het Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek (SWV-DB). We maken gebruik van de expertise van onderwijsondersteuners en -specialisten, zoals orthopedagogen en psychologen, die onafhankelijk advies geven. In ondersteuningsteams, waar ook ouders en leerkrachten deel van uitmaken, bespreken we de aanpak. Daarnaast is er in Noordwijk een voorziening voor hoogbegaafde leerlingen en een expertiseteam voor leerlingen met een Nederlandse als tweede taal (NT2). Onze intern begeleider is actief betrokken bij het netwerk voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te waarborgen. Holistische Ondersteuning: Een Team Rondom uw Kind Wanneer extra ondersteuning nodig is, stellen we een ondersteuningsteam samen met de leerkracht, intern begeleider, ouders en eventuele andere betrokken professionals, zoals een onderwijsondersteuner of jeugd- en gezinswerker. Dit team bepaalt gezamenlijk de benodigde hulp en legt de afspraken vast. Bij specialistische hulp is de onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband altijd betrokken. Een digitaal leerlingdossier in Grippa ondersteunt dit proces. Onderwijsadvies van Stichting 1801 De Witte School kan een beroep doen op Stichting 1801 Jeugd- en Onderwijsadvies voor verbetering van de onderwijskwaliteit. Hun specialisten, waaronder onderwijskundigen en psychologen, bieden individuele begeleiding bij leer- en ontwikkelingsproblemen. Na toestemming van ouders voeren zij observaties en onderzoeken uit, waarbij de resultaten en adviezen altijd met u worden besproken. Dit gebeurt enkel wanneer er binnen het team behoefte is aan aanvullende informatie om een probleem effectief aan te pakken. Gezondheid en Welzijn: Samen met de GGD en CJG De GGD Jeugdgezondheidszorg (JGZ) ondersteunt de groei en ontwikkeling van uw kind. Een vast GGD-team, bestaande uit een jeugdarts, sociaal-verpleegkundige en assistente, voert preventieve onderzoeken uit in groep twee, groep zeven en zelfs in het voortgezet onderwijs. Deze onderzoeken richten zich op groei, gehoor, gezichtsvermogen en algemene ontwikkeling. U wordt uitgenodigd voor vaccinaties en kunt uw vragen stellen. Kleine afwijkingen worden gemonitord en besproken. Gezondheidsproblemen die schoolprestaties beïnvloeden, zoals visuele of motorische achterstanden, worden in overleg met u en de leerkracht aangepakt. Voor contact met CJG Noordwijk: Zorgcentrum Jeroen, Raadhuisstraat 4, 2201 MA Noordwijk; jgznoordwijk@ggdhm.nl; bereikbaar op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag. Logopedische Ondersteuning Onze schoollogopedist werkt samen met leerkrachten en ouders om spraak- en taalontwikkeling te stimuleren en eventuele problemen vroegtijdig te signaleren. Een jaarlijkse screening van alle vijfjarigen vindt plaats, met voorafgaande informatie aan ouders. Bij vragen over spraak- of taalontwikkeling kan de logopedist onderzoek doen en advies geven. Bij blijvende hulpvraag wordt doorverwezen naar een externe collega. Toekomstig Aanbod: Innoveren voor de Beste Leerervaring In de schooljaren 2024-2026 versterken we onze basisvaardigheden met een subsidie, gericht op belangrijke thema's. Digitale geletterdheid krijgt een doorlopende leerlijn door alle groepen heen. 'Leeshuis' en 'Leesplezier' initiatieven stimuleren de leesvaardigheid en het leesplezier bij alle leerlingen. Met begeleiding van De Codeerschool ontwikkelen we een visie met leerdoelen en passend aanbod per leerjaar. In 2025-2026 ontvangen leerkrachten co-teaching training om deze lessen effectief te kunnen geven. Drie teamleden worden opgeleid tot leesspecialist om de leesinterventies te versterken. Onze vernieuwde schoolbibliotheek, met eigentijdse boeken en een leesapp, sluit aan bij de interesses en leesniveaus van onze leerlingen, wat leidt tot zichtbaar plezier en verbeterde resultaten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op De Witte School

Wat zijn de Ontwikkeldoelen en Speerpunten van De Witte School voor 2025-2026?

De Witte School zet vol in op continue verbetering en toekomstgericht onderwijs voor al onze leerlingen. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op diverse kerngebieden, vastgelegd in ons schoolplan, om de kwaliteit en het leerplezier te maximaliseren. Onze prioriteiten omvatten een impuls voor taal- en leesonderwijs, met een vernieuwde bibliotheek en leesbegeleiders die leesplezier stimuleren. We implementeren nieuwe methoden voor technisch lezen, spelling en woordenschat, en kiezen een aanpak voor begrijpend lezen die aansluit bij onze visie op taalontwikkeling. Daarnaast versterken we het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met ons ‘Breinplein’ en een passend beleid. Onze zorgstructuur wordt geoptimaliseerd onder leiding van de intern begeleider, met aandacht voor ouderbetrokkenheid en specifieke ondersteuning, zoals voor NT2-leerlingen. Verder richten we ons op de gedragsontwikkeling en executieve functies van leerlingen, met training voor ons team en verdieping van formatieve evaluatie. In de onderbouw vernieuwen we de aanpak voor kleuters met ‘Kleuter in Beeld’ en leggen we een sterkere basis voor rekenen vanaf groep 1. Digitale geletterdheid krijgt een centrale plek met nieuwe leerlijnen en een ICT-vaardig team. Voor rekenen zorgen we voor een doorlopende lijn, met diagnostische expertise en de inzet van Snappet in groepen 3-8. Burgerschap en wereldoriëntatie worden verweven in het curriculum met aandacht voor democratische waarden en diversiteit. Tot slot vernieuwen we onze leeromgevingen en techniekonderwijs, en zetten we vol in op professionalisering van ons team, inclusief begeleiding van nieuwe leraren. Deze punten vormen ons kompas voor groei en ontwikkeling in een stimulerende leeromgeving.

Hoe garandeert De Witte School de kwaliteit van het onderwijs en de voortgang van leerlingen?

Op De Witte School streven we naar excellent onderwijs dat nauw aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. Dit realiseren we door een gestructureerde aanpak met diverse onderwijsmethoden en een sterke focus op samenwerking binnen ons team, georganiseerd in bouwen. De voortgang van leerlingen monitoren we zorgvuldig via een combinatie van toetsen, observaties en persoonlijke gesprekken. De verzamelde gegevens worden systematisch geanalyseerd om tijdig bijsturing mogelijk te maken. Regelmatige voortgangsgesprekken met ouders waarborgen een gezamenlijke aanpak voor de ontwikkeling van elk kind. Om onze onderwijsdoelen te bereiken en de kwaliteit continu te verbeteren, maken we gebruik van diverse evaluatie-instrumenten. Dit omvat zelfevaluaties van het team, risico-inventarisaties, en tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en medewerkers. Systemen zoals Leerling in Beeld en Kleuter in Beeld (CITO) ondersteunen ons hierbij. De resultaten van de tevredenheidsonderzoeken worden gedeeld met de medezeggenschapsraad, het team en via onze nieuwsbrieven met alle ouders. Binnen team- en bouwvergaderingen besteden we structureel aandacht aan alle vakgebieden. De professionele ontwikkeling van ons team is een prioriteit, met zowel schoolbrede studiedagen als individuele bijscholing via de OBO-academie.

Optimale Start: Programma voor het Jonge Kind bij De Witte School

Toelichting van de school

Bij De Witte School in Noordwijk geloven we in een warme en gestructureerde overgang naar het basisonderwijs. Ouders van aanstaande vierjarigen worden uitgenodigd voor een persoonlijk kennismakingsgesprek met de leerkracht. Dit gesprek biedt een uitgelezen kans om de ontwikkeling van uw kind tot nu toe te bespreken en eventuele specifieke aandachtspunten of zorgvragen te delen. Voorafgaand aan deze kennismaking, met uw toestemming, nemen we contact op met de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf die uw kind reeds bezocht. Dit helpt ons een compleet beeld te vormen. Na de kennismaking plannen we enkele wendagen in, zodat uw kind rustig kan wennen aan de nieuwe omgeving en de schoolse routine. De eerste drie maanden staan in het teken van een soepele aanpassing. Gedurende deze periode volgt de leerkracht de ontwikkeling van elke kleuter nauwgezet met behulp van het 'Kleuter in Beeld' programma. Ouders krijgen de gelegenheid om de verzamelde observaties met de leerkracht te bespreken en in te zien. Op basis van deze informatie kunnen we tijdig bepalen of een kind extra ondersteuning nodig heeft op specifieke ontwikkelingsgebieden. Onze kleuterklassen (groepen 1 en 2) zijn heterogeen samengesteld, wat een rijke leeromgeving creëert waarin kinderen veel van elkaar leren. De focus ligt hierbij op voorbereidend leren met aandacht voor de basisvaardigheden op het gebied van taal, schrijven en rekenen. De leerervaringen binnen de kleuterbouw verschuiven geleidelijk van spelenderwijs leren naar meer beredeneerde en gestuurde opdrachten, wat een solide basis legt voor de verdere schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt De Witte School voor jonge kinderen?

De Witte School biedt een zorgvuldig samengesteld programma voor het jonge kind, gericht op een soepele overgang en optimale ontwikkeling van kleuters. Dit omvat een persoonlijke kennismaking, wendagen en nauwgezette opvolging van de ontwikkeling.

Met welke externe partners werkt De Witte School samen voor het jonge kind programma?

De Witte School werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Morgenster SPL / SJWB en Partou Kinderopvang om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

De Witte School werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Morgenster SPL / SJWB en Partou Kinderopvang om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | De Witte School voor Openbaar Onderwijs in Noordwijk (Zuid-Holland) | [2025] Schoolregister