
Schoolweging
De schoolweging van De Schapendel is 30,71 , met een spreiding van 7,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,1% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Schapendel de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Deze excellente score onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 35% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 30% gecombineerde havo/vwo-adviezen. Tegelijkertijd scoort praktijkonderwijs met 0% lager dan de vergelijkingsscholen (1,01%). De brede range van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse populatie, waarbij de school duidelijk inzet op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schapendel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.44 | 177.38 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerling in zijn/haar ontwikkeling te volgen èn te monitoren of ons onderwijsaanbod voldoende passend hierbij is, volgen we zowel het proces als de resultaten van onze leerlingen op verschillende manieren. De leerkracht bekijkt regelmatig de grafieken van Snappet om de voortgang van de leerling te monitoren. Dit wordt ook met de leerlingen besproken middels een Snappetgesprek. Observaties en methode-afhankelijke toetsen geven informatie over hetgeen in de periode hiervoor is aangeboden. Wanneer blijkt dat leerlingen de aangeboden leerstof nog onvoldoende beheersen en/of leerstrategieën nog onvoldoende eigen zijn gemaakt, wordt het aanbod in de groep hierop afgestemd. Dit komt in een groepsplan te staan. Een groepsplan geeft een overzicht van een groep. In het plan worden de doelen, acties en evaluatiemomenten beschreven. In één oogopslag is te zien wat een kind nodig heeft per vakgebied. Hierbij kun je denken aan verlengde instructie, verdiepings- en verbredingstof. Twee keer per jaar nemen we een methode-onafhankelijke toets af. In januari en juni van een schooljaar worden in de groepen 3 t/m 8 de CITO-LIB afgenomen. De opgaven bevatten leerstof over een langere periode en doet meer beroep op toepassingsvaardigheden. De resultaten geven een beeld van het niveau van de leerling ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Naast een beeld van de ontwikkeling van een leerling, geeft het ons als school een beeld van ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoefte. Voor hen wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Dit gebeurt in overleg met de leerkracht en intern begeleider. Ook in dit plan staat beschreven welke instructie en begeleiding het kind nodig heeft. Het handelingsplan wordt cyclisch geëvalueerd. Ouders (en soms ook de leerling) worden bij dit proces betrokken en meegenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 25% van de leerlingen onder advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Deze uitdaging hangt waarschijnlijk samen met de complexe leerlingenpopulatie (hoge schoolweging). Toch blijft 68,75% op advies en 6,25% boven advies, wat de basiskwaliteit van het adviesproces onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Vertrouwen Respect Rechtvaardigheid Eigenaarschap Door middel van de kernwaarden, educatie en regels over sociale- en emotionele ontwikkeling leren we kinderen, in samenwerking met ouders, normen en waarden. Vanuit het gedachtegoed dat we elkaar respecteren, ongeacht ons uiterlijk, onze sociale of culturele achtergrond en onze seksuele geaardheid. Dat respect tonen we door niemand uit te schelden en geen scheldwoorden te gebruiken die racistisch of seksueel getint zijn. Zo helpen we kinderen zich veilig te ontwikkelen tot volwassenen met eigenwaarde, met respect voor verschillen en waarden die onze samenleving rijk is. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van De Schapendel voor sociale ontwikkeling?
De Schapendel gebruikt methoden gericht op educatie, houding- en meningsvorming en de sociale omgeving om sociale veiligheid te borgen. De school doet jaarlijks mee aan 'De week van de Lentekriebels' met lessen over Relaties & Seksualiteit. Structureel wordt les gegeven over sociaal-emotionele ontwikkeling middels de Kanjertraining, gericht op zelfvertrouwen, veiligheid, betrokkenheid en het uiten van gevoelens. De opbrengsten worden gemonitord met Kanvas en Leerlijn jonge kind (ParnasSys).
Welke registratievorm(en) gebruikt De Schapendel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schapendel gebruikt Kanvas en Leerlijn Jonge kind - Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schapendel?
De Schapendel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.