Basisschool Hoffenne
Invaltij 17
2201 WN Noordwijk

Schoolweging

Schoolweging
29.68
Spreiding
5.79

De schoolweging van Hoffenne is 29,68 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

81.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak hoog: 40.9% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 27.3% havo. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt (9.1% vmbo-b/k vs. 5.5% regio), wat past bij het cognitieve profiel van de leerlingenpopulatie. De brede adviesrange (vmbo-b tot vwo) reflecteert de spreiding in schoolweging (5.79).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHoffenneGemeente AmsterdamNederland
LIB177.38179.9175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de zorgcyclus zijn de activiteiten rondom zorg en begeleiding opgenomen. Echter, de schoolzelfevaluatie (SZE) is hierbij niet expliciet opgenomen. De SZE is een vorm van kwaliteitszorg. Deze wordt uitgevoerd na elke Cito-periode in het midden en aan het einde van het schooljaar. De resultaten en aandachtspunten vanuit de SZE worden besproken met het team. Deze hebben namelijk invloed op de uitvoeringsonderdelen van het groepsplan. Bij de SZE komen onder meer aan de orde het: volgen en vaststellen van hoe de resultaten/opbrengsten van de leerlingen zich ontwikkelen op groepsniveau/schoolniveau (teambewustzijn); identificeren van de beïnvloedbare, verklarende factoren waarom resultaten/opbrengsten zich ontwikkelen zoals ze zich voordoen (in positieve en/of negatieve zin); vaststellen welke interventies op school- en op groepsniveau gepleegd dienen te worden om de resultaten/opbrengsten te verbeteren en/of te borgen; vaststellen of de resultaten overeenkomen met de in de groepsplannen en/of het vorige SZE geformuleerde streefdoelen; leveren van input voor de op te stellen groepsplannen in de leerjaren/groepen. De teambespreking n.a.v. de trendanalyse wordt twee maal per jaar gehouden. Deze wordt: ingepland in het jaarschema van de school; voorbereid door daartoe aangewezen personen; in tijd gekoppeld aan het moment dat nieuwe groepsplannen worden opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 50% bovenadviezen realiseert. Dit consistent hoge niveau sluit aan bij het 'ontwikkelgerichte leerlingvolgsysteem' uit het schoolplan. De school lijkt bewust conservatief te adviseren.

Sociale ontwikkeling

Middels groepsgesprekken, tevredenheidspeilingen en sociogrammen onderzoeken we de sociale opbrengsten. Op basis hiervan worden de nieuwe plannen per groep en soms ook op schoolniveau gemaakt. Verder worden er jaarlijks sociale veiligheidlijsten afgenomen om zo de sociale veiligheid en beleving te monitoren. Aan het eind van de schoolloopbaan op Hoffenne heeft elk kind binnen de veilige sociale context voldoende kunnen oefenen en is hij/zij klaar voor de volgende stap. LEES MINDER

Lekker in je vel

Samen spelen en werken

Klaar voor de wereld

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Hoffenne is een Kanjerschool. De kanjerlessen en de resultaten vanuit KanVas gebruiken wij om de sociale opbrengsten te monitoren. Vanuit de analyses kunnen de onderdelen aangepast worden aan de behoeften van de groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Digikeuzebord

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen