
Schoolweging
De schoolweging van St. Jozef Noordhoek is 30,96 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,67% score voor het fundamenteel niveau blijft de school ruim boven de inspectienorm (85%), ondanks een licht verschil met het vergelijkingsgemiddelde (95,71%). Dit wijst op een stabiele basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen hebben een tweeledig beeld: 25% vwo-advies (ver boven regio 18,61%) naast een opvallend aandeel vmbo-b (16,67% vs. 5,52% landelijk). De combinatie van theoretische focus (havo/vwo en vmbo-(g)t/havo samen 25%) en praktische aandacht illustreert de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jozef Noordhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.55 | 175.23 | 180.17 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Algemeen In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, spreken met de kinderen, maken ze rapporten over de vorderingen en bespreken dit met collega's waaronder de intern begeleider. Naast het observeren en registreren van het sociale functioneren en het emotionele welzijn van leerlingen worden regelmatig dan ook niet methode-gebonden toetsen afgenomen. Zij staan los van lessen, projecten en methodisch materiaal dat we op school gebruiken. Deze toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen. Via een centrale, digitale opslag van gegevens (ons kindvolgsysteem dat Parnassys heet) houden we de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in de gaten. Daarbij wordt ook gekeken naar de resultaten van de hele groep en de hele school.De tussenresultaten zijn voor ons van groot belang om ons onderwijskundig proces te monitoren, te analyseren en waar nodig bij te sturen. Elke groepsleerkracht maakt een analyse van zijn eigen groep en bespreekt deze intern in de teambespreking. Als gevolg van deze bespreking kunnen onderwijskundige processen tijdig worden bijgestuurd. LIB-toetsen (LeerlingInBeeld) Naast de methodegebonden toetsen maken alle kinderen vanaf groep 3 twee keer per jaar toetsen die deel uitmaken van Leerling in Beeld. Met de toetsen kunnen we de vorderingen van alle individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs bij ons op school van groep 3 tot en met groep 8 volgen. De resultaten worden vergeleken met die van vergelijkbare scholen. In de groepen 1 en 2 worden geen Cito toetsen afgenomen. Voor de groepen 1 en 2 worden de ontwikkelingslijnen van Schatkist gebruikt en u als ouders een beeld gegeven van de ontwikkeling van uw zoon of dochter in groep 1/2. NCO-onderzoek (Nationaal Cohort Onderzoek) Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van deze toetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren.De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl ), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl).Mocht u als ouder bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw kind voor dit onderzoek, dan kunt u dit melden per email aan de school, sintjozef@borgesius.net. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,27% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit roept vragen op over de aansluiting met het VO. Tegelijk scoort 18,18% boven advies, wat aansluit bij de hoge vwo-adviespercentages.
Sociale ontwikkeling
Onze school valt onder het bestuur van de Borgesiusstichting. Binnen deze stichting werken alle scholen volgens de uitgangspunten van het strategisch beleidsplan. Onze school sluit met haar plannen aan bij de bovenschoolse visie. Naast leren vinden we de ontwikkeling van sociale vaardigheden heel belangrijk. Daarom wordt schoolbreed invulling gegeven aan het pedagogisch klimaat en het ontwikkelen van sociale vaardigden door inzet van de methode Kanjertraining. Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch. Dat doen we met meetinstrumenten en middels observatie en gesprekken met kinderen en ouders aan de hand van Kanvas sociale veiligheidslijsten en de Kanjer veiligheidsmonitor. De signaleringslijsten worden ingevuld door leerkrachten (vanaf groep 6 ook door kinderen) en worden er groeps- en individuele analyses en een plan van aanpak gemaakt door de leerkrachten op groepsniveau en de intern begeleider op schoolniveau. LEES MINDER
Veilig
Ontwikkeling
Plezier en Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogische klimaat van Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum is gericht op het creëren van een veilige omgeving waarin leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. De school werkt systematisch aan een prettig pedagogisch klimaat en een veilige leeromgeving door middel van de Kanjertraining. De sociale veiligheidsbeleving van leerlingen wordt gemonitord via Kanvas sociale veiligheidslijsten en kwaliteitsonderzoeken. De leerlingenraad speelt een belangrijke rol in het monitoren van het pedagogisch klimaat en maakt zaken bespreekbaar bij de directeur. De school vindt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te zorgen dat de omgeving veilig en leefbaar is.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum gebruikt Kanvas voor het registreren van sociale opbrengsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum?
Basisschool Sint Jozef, onderdeel van Kindcentrum gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.