Antoniusschool
Anemonenstraat 1
2431 XB Noorden

Schoolweging

Schoolweging
29.09
Spreiding
5.76

De schoolweging van Sint Antonius Noorden is 29,09 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,58% scoort de school uitstekend op het fundamenteel niveau, duidelijk boven de signaleringswaarde van 85% en het landelijk gemiddelde van 96,37%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,47% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit is significant beter dan het regionale gemiddelde van 60,51%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 22,73% vwo en 18,18% havo/vwo, wat hoger ligt dan regionale vergelijkingen (18,61% vwo, 10,93% havo/vwo). Praktijkonderwijsadvies is met 4,55% iets verhoogd ten opzichte van het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Antonius NoordenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.26175.23178.5

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Inleiding Op de Antoniusschool wordt zowel opbrengst- als handelingsgericht gewerkt. Toetsen zien wij als een meetinstrument om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Zowel op school- groeps- als op individueel niveau. Deze data gebruiken wij om vervolgens het onderwijsaanbod af te stemmen en de effecten van ons gegeven onderwijs te meten. De leerkracht maakt tweejaarlijks een analyse op groeps- en waar nodig op leerlingniveau, de IB'er en directie maken een schoolanalyse. De schoolanalyse wordt zowel tweejaarlijks (februari en juni) in het team als bovenschools besproken met de belanghebbenden. Toetsen Wij nemen zowel methode gebonden toetsen af als methode onafhankelijke toetsen, dit zijn de Cito Leerling in Beeld-toetsen (LIB-toetsen). De methode toetsen controleren na elk onderdeel (hoofdstuk, blok of thema) in welke mate de leerling de aangeboden kennis en vaardigheden uit de methode beheerst. Deze toetsen helpen de leerkracht bepalen of de leerling op schema ligt en welke extra uitdaging of ondersteuning nodig is. Deze toetsen worden het hele jaar door gebruikt en ondersteunen de leerkracht om het onderwijsaanbod op korte termijn te evalueren en waar nodig het aanbod bij te sturen. Niet alleen d.m.v. de gegevens van toetsen maar ook door de correctie van het dagelijks werk, volgen we de kinderen. Gegevens van belang worden genoteerd in het groepsplan. De gegevens van de leerlingen worden 4 maal per schooljaar besproken door de leerkracht met de intern begeleider in groepsbesprekingen en in leerlingbesprekingen. De leerkrachten onderling hebben ook regelmatig overleg over vorderingen en het welbevinden van de leerlingen. De methode onafhankelijke toetsen, toetsen vaardigheden op verschillende domeinen, te weten begrijpend lezen, technisch lezen, spelling niet werkwoorden, spelling werkwoorden (vanaf gr 6), taalverzorging leestekens (vanaf gr 6) en rekenen. Deze toetsen laten de vaardigheidsontwikkeling van leerlingen zien. Deze toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. De uitkomsten geven een beeld van het niveau van de leerlingen. Omdat deze toetsen genormeerd zijn kan school het niveau van de leerling en van de groep vergelijken met het gemiddelde niveau van de normgroep. De toetsen zijn in eerste instantie bedoeld als signaleringsinstrument; welke leergebieden en welke leerlingen vragen om extra aandacht? LIB toetsen Midden (januari) en Eind (juni). LIB Begrijpend lezen; Groep 4 t/m 7 in januari en juni. LIB Rekenen & Wiskunde; Groep 3 t/m 7 in januari en juni. LIB Taalverzorging; Groep 3 t/m 7 in januari en juni LIB technisch lezen AVI; Groep 3 t/m 7 in januari en juni LIB technisch lezen DMT; Groep 3 en 4 in januari en juni Bovenstaande toetsen nemen we in groep 8 af op het Begin moment, dit is in oktober/november. Doorstroomtoets LIB Februari Groep 8

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 10% zit onder advies, wat lager is dan de landelijke 11,81%. Dit reflecteert een accurate advisering en goede doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

In de school zijn onze kernwaarden zichtbaar. Wij creëren een veilige leeromgeving voor onze leerlingen waarin ze zichzelf durven zijn en kunnen groeien. We leren we ze met respect om te gaan met iedereen. De leerkrachten geven hierin het goede voorbeeld. Wij betrekken de kinderen en ouders bij het leerproces van het kind door te werken met doelen en toch keuzevrijheid te laten. Zo zorgen we dat de kinderen werken aan hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Antoniusschool voor sociale ontwikkeling?

De Antoniusschool werkt met PBS en Kwink. De leerkrachten van de groepen 1 tot en met 5 en de leerlingen van de groepen 6 tot en met 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijsten van Kindbegrip in. De resultaten worden besproken met de gedragsspecialisten die adviseren over interventies. Ook wordt er twee keer per jaar een sociogram ingevuld en besproken. De werkwijze is beschreven in een SEO plan.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Antoniusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Antoniusschool gebruikt Zien en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Antoniusschool?

De Antoniusschool gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.