
Schoolweging
De schoolweging van De Vlinderhof is 27,16 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisonderdwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 27.16).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (33.3% vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk krijgt 33.3% vmbo-k advies, wat een sterke polarisatie suggereert. De school biedt hiermee maatwerk, maar de brede spreiding (van vmbo-k tot vwo) vraagt om gedifferentieerde begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vlinderhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
193.1 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halfjaarlijks wordt een schoolanalyse ingevuld volgens het format van onderwijsstichting Arcade. De resultaten van Cito toetsen worden ingevuld en geanalyseerd. Directie en intern begeleider vullen het format in en maken een eerste analyse. Vervolgens worden de resultaten teambreed nader geanalyseerd en besproken. Waar nodig worden passende interventies opgesteld en uitgevoerd (op groeps- en schoolniveau). Binnen de opbrengstanalyse wordt ook getoetst of de resultaten van de schoolvakken voldoen aan minimumnormen en schooldoelen. Dit doet de directie in samenspraak met intern begeleider en de beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit van onderwijsstichting Arcade. De minimumnormen komen voort uit signaleringswaarde die passend zijn bij de schoolweging. Het gaat hierbij om het aantal leerlingen die zich hebben ontwikkeld tot het fundamentele referentieniveau 1F en de streefniveaus 2F en 1S. De schooldoelen worden vastgesteld op basis van eerdere resultaten en schoolambitie. Daarnaast hanteren de scholen een cyclus van handelingsgericht werken waarbij er ieder schooljaar naast een startgesprek drie groeps- en leerlingbesprekingen zijn. Waar nodig wordt een begeleidingsplan, OPP of groeidocument opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11.8% landelijk). 83.3% zit op advies, wat wijst op realistische plaatsing. De school hanteert een zorgvuldige adviesprocedure met meerdere checkpoints, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen op te trekken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER
We vertrouwen elkaar.
We helpen elkaar. Niemand speelt de baas.
Niemand lacht uit. Niemand blijft zielig.
Wat is de werkwijze van Basisschool De Vlinderhof voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Vlinderhof maakt gebruik van de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De scholen zijn gecertificeerde Kanjerscholen, wat inhoudt dat alle leerkrachten geschoold zijn en gecertificeerd Kanjertrainer zijn. De Kanjerregels gelden voor iedereen die betrokken is bij de school. De Kanjertraining leert leerlingen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Van ouders/verzorgers en leerkrachten wordt verwacht dat zij het goede voorbeeld geven. Preventief wordt gedrag besproken en geoefend met behulp van de Kanjertraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Vlinderhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Vlinderhof gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vlinderhof?
Basisschool De Vlinderhof gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.