
Schoolweging
De schoolweging van De Linde Nispen is 27,74 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 93,5% ruimschoots gehaald, wat significant boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, een prestatie die consistent is met de relatief gunstige schoolweging van 27,74.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KPO Basisschool De Linde behaalt een streefniveau van 62,3% (landelijk: 61,1%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het voorbereiden van leerlingen op hogere cognitieve uitdagingen, mede dankzij de focus op maatwerk en differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 28,6% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast valt de hoge doorstroom naar vmbo-(g)t/havo (35,7%) op, wat ruim driemaal zo hoog is als het regionale gemiddelde (10,3%). Dit weerspiegelt het adaptieve adviesproces met inzet van de LIB-toetsen en plaatsingswijzer.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Linde Nispen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.92 | 176.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de vorderingen van onze leerlingen goed te kunnen volgen maken wij gebruik van een aantal Cito-toetsen. Wij hanteren hiervoor en toets kalender die door KPO Roosendaal is vastgesteld. Bij de afname van de toetsen volgen we de instructies uit de bijbehorende handleidingen. De leerkrachten hebben een overzicht van de vaardigheidsscores per Citotoets. Dit overzicht bevat de minimumdoelen, maar ook ambitieuze doelen die wij met onze leerlingen willen behalen. De vaardigheidsscores worden in het Leerling Volg Systeem omgezet in de bekende Cito- scores. Deze zijn verdeeld in vijf groepen: I tot en met V, waarbij I de hoogste en V de laagste score is. Zo worden de resultaten van onze leerlingen vergeleken met ‘het gemiddelde kind’ in Nederland. De resultaten van de Cito-toetsen worden twee keer per jaar, in februari en juni aan de ouders verstrekt. De leerkracht van de groep is belangrijk voor het bieden van ondersteuning aan de leerlingen. Er wordt door de leerkracht een groepsoverzicht gemaakt, waarin de onderwijsbehoeften van ieder kind per vakgebied worden opgenomen. In het groepsplan beschrijft de leerkracht wat elk kind nodig heeft aan extra ondersteuning. Ook bekijkt de leerkracht welk doel en welke scores zij met de groepen/ of leerling gaat bereiken. De overzichten, de plannen, de doelen en de scores worden regelmatig met het zorgteam (de internbegeleider en de directie) geëvalueerd en besproken. De conclusies worden in het managementrapport (MARAP) opgenomen en geanalyseerd in de teamvergadering. Mogelijk heeft de leerkracht individuele leerpunten, waarmee zij aan de slag gaat. De teamaspecten worden op schoolniveau besproken en begeleid. De scholing die hieruit voortvloeit wordt in het jaarplan opgenomen. Om samen te groeien en van elkaar te leren maken we gebruik van leerkrachtobservaties, collegiale consultaties en School Video Interactie Begeleiding (SVIB).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (landelijk: 25,3%), terwijl slechts 12,5% onder advies scoort. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces en de doorlopende monitoring die in het schoolondersteuningsprofiel worden beschreven.
Sociale ontwikkeling
Op KPO basisschool De Linde stemmen we het onderwijs af op het kind van de toekomst in een gezonde, veilige omgeving, waarin het welbevinden van de leerlingen centraal staat. We bieden activiteiten aan, die bijdragen aan opvoeding, maatschappelijke waarden en normen en we maken leerlingen bewust van omgeving, natuur en cultuur. Dit heeft als doel dat de leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste en positieve burgers.
Samen en persoonlijk
Groei
Toegankelijk
Wat is de werkwijze van KPO Basisschool De Linde voor sociale ontwikkeling?
KPO Basisschool De Linde creëert mentale veiligheid door kinderen te accepteren zoals ze zijn en besteedt aandacht aan het voorkomen en oplossen van conflicten. De Kanjermethode wordt hiervoor gebruikt, met de regels: we vertrouwen elkaar, niemand lacht uit, we helpen elkaar, niemand doet zielig en niemand speelt de baas. Pesten wordt niet geaccepteerd en er is een pestprotocol. Aandacht en respect voor leerlingen en elkaar zijn belangrijk voor de leerkracht. Op een veilige school voelen mensen zich thuis.
Welke registratievorm(en) gebruikt KPO Basisschool De Linde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KPO Basisschool De Linde gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KPO Basisschool De Linde?
KPO Basisschool De Linde gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.