Daltonschool Reggewijs
P C Stamstraat 2 b
7442 ZC Nijverdal

Schoolweging

Schoolweging
32.95
Spreiding
5.12

De schoolweging van Reggewijs is 32,95 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 1,5% lager is dan vergelijkbare scholen (93,9%), toont het de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (50,17%) presteert de school marginaal lager, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend hoog percentage vwo-adviezen (34,8% vs. 18,6% regio), gecombineerd met relatief veel vmbo-k adviezen (26,1% vs. 9,2% regio). Dit wijst op polarisatie in adviezen, mogelijk gerelateerd aan de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsReggewijsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de tussenopbrengsten besproken binnen het team. Om de opbrengsten en trends goed in beeld te krijgen, gebruikt de school Focus PO. De tussenopbrengsten worden besproken met ouders, team. Naar aanleiding van deze analyses wordt het groepsplan voor de komende periode aangepast. Wanneer een periode van ongeveer zes weken is afgerond, stellen de leerkrachten een nieuw blokplan op. Leidend voor het opstellen van de blokplannen zijn de cruciale doelen die aan het eind van ieder schooljaar bereikt moeten zijn. Ons team verzamelt voortdurend systematisch informatie over de ontwikkeling van onze leerlingen. We gaan regelmatig na (minstens 2 keer per jaar) door het maken van groepsanalyses en daaruit voortkomende interventies in welke mate de leerlingen profiteren van het geboden onderwijs en hoe de ontwikkeling van leerlingen verloopt ten opzichte van henzelf en van leeftijdsgenoten. Wanneer leerlingen niet genoeg te lijken profiteren van ons leerstofaanbod gaan we na waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen zijn. Deze informatie wordt gebruikt om het onderwijs af te stemmen van zowel groepen leerlingen (in groepsplannen) en individuele leerlingen (OPP). Daarnaast verzamelen we als school informatie met behulp van methode gebonden toetsen, observaties, leerlingenwerk (portfolio), gesprekken, rapportages en onderzoeken die allemaal in het belang zijn van de ontwikkeling van de leerling. Hiervoor maken we gebruik van Parnassys (o.a. logboeken) en het ouderportaal. In beide gevallen maken we gebruik van een cyclische aanpak van evalueren, analyseren/onderzoeken, plannen en uitvoeren (PDC(S)A-cyclus).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Hoog percentage leerlingen presteert onder advies (23,8% vs. 11,8% landelijk), mogelijk door streng adviesbeleid. Tegelijk scoort 28,6% boven advies (landelijk 25,3%), wat de effectiviteit van de begeleiding in het VO laat zien.

Sociale ontwikkeling

Na je schooltijd trek je de wijde wereld in. Wij zorgen ervoor dat je goed bent in de vakken die je altijd en overal nodig hebt. Taal en rekenen bijvoorbeeld. Maar ook Engels, techniek en de creatieve vakken. Je hebt bij ons geleerd dat je nooit moet denken “dat kan ik niet”. Je moet juist altijd denken “dat kan ik heel goed”. In die grote wereld gebeurt er van alles. Daar wil je alles van weten. Bij ons heb je geleerd nieuwsgierig te zijn naar alles om je heen. Je houdt van nieuwe dingen. Je wilt graag het naadje van de kous weten. Je weet dat je barst van talent. Dat geeft je volop zelfvertrouwen. Je denkt niet in hokjes. Je houdt niet van grenzen. Je staat open voor andere meningen. We leren jou wereldburger te zijn ! Je gaat op reis met een volle rugzak ! LEES MINDER

Vrijheid in gebondenheid

Zelfstandigheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Daltonschool Reggewijs voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool Reggewijs neemt jaarlijks de ZIEN!-methodiek af. Hierbij worden vragen gesteld over het gedrag van kinderen in sociale situaties, hun betrokkenheid tijdens de les en hoe ze zich voelen op school. De school streeft ernaar de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen en hen sociale en maatschappelijke competenties bij te brengen. De focus ligt op pro-sociaal gedrag, zoals sociaal initiatief, sociale autonomie, sociale flexibiliteit, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. De school monitort dit door middel van leerkrachtobservaties en vragenlijsten voor leerlingen (ZIEN! Leerling 5-8). Ook wordt de veiligheidsbeleving van leerlingen in kaart gebracht door middel van vragenlijsten over welbevinden, pesten en veiligheid. Daltonschool Reggewijs werkt planmatig aan het versterken van sociale competenties en een positief en sociaal veilig leer- en leefklimaat, preventief en curatief, in een cyclisch proces van waarnemen, begrijpen, wegen, plannen, handelen en evalueren, waarbij ouders en leerlingen betrokken worden. De school heeft een samenhangend en doordacht beleid met betrekking tot pedagogische interventies, spellen, materialen en werkvormen om het sociaal-emotioneel functioneren te versterken, waarbij de mogelijkheden die zich de hele dag door voordoen, worden benut om nieuw gedrag aan te leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Reggewijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Reggewijs gebruikt de ZIEN!-methodiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Reggewijs?

Daltonschool Reggewijs maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, Mindfulness (groep 3/4), Rots en Water (groep 5/6) en Judo (groep 7/8).