
De resultaten van Christelijke basisschool Prinses Beatrix in Nijverdal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke basisschool Prinses Beatrix, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Christelijke basisschool Prinses Beatrix
De schoolweging van Prinses Beatrix Nijverdal is 27,36 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Christelijke basisschool Prinses Beatrix bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke basisschool Prinses Beatrix bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 96.8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 67.3% een ruim hoger percentage streefniveau dan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen een hoger rekenniveau bereikt dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke basisschool Prinses Beatrix?
De adviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 23.1% vmbo-(g)t, 15.4% havo en 7.7% vwo. Samen goed voor 46.2% theoretische adviezen, wat hoger ligt dan het regionale gemiddelde (circa 45.5% voor vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (26.9% vs. 9.2% regionaal), wat wijst op een diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Beatrix Nijverdal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.23 | 179 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodetoetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO Leerling in Beeld om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen. Toetsresultaten worden op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau geanalyseerd en de analyses leiden tot een plan van aanpak op groepsniveau voor verbeteringen.
Zitten de oud-leerlingen van Christelijke basisschool Prinses Beatrix in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.56% van de leerlingen zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). 72.22% zit op advies, wat aangeeft dat de adviezen goed aansluiten bij het daadwerkelijke niveau. De school benadrukt in haar profiel een gedegen monitoring van doorstroom, wat hierin doorwerkt.
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen is van grote invloed op het welbevinden en het functioneren in de groep. Tegelijkertijd geloven we dat goed en passend onderwijs enorm bijdraagt aan het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling binnen het onderwijsleerproces. Hiermee willen we onze kinderen opvoeden tot bewuste volwassenen die zicht hebben op het eigen leerproces. We willen onze leerlingen graag meegeven dat ze oog hebben voor de wereld om zich heen en zicht hebben op zichzelf. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens de groepsbespreking. Per groep wordt bekeken wat de onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen zijn en hoe we hieraan tegemoet kunnen komen. Bij het bieden van optimale ontwikkelingskansen hoort een zekere mate van autonomie voor de leerling. Dat wil zeggen 'vrijheid in gebondenheid', autonomie mag niet leiden tot overlast voor anderen. Samenwerkend leren in coöperatieve werkvormen, oog hebben voor de behoeften van anderen, respect en tolerantie zijn thema's die cyclisch terug komen in ons onderwijsaanbod. Maar meer nog het voordoen en voorleven van de leerkrachten geeft vorm aan de ontwikkeling van leerlingen tot sociaal competente volwassenen LEES MINDER
Samen
Welbevinden
Betekenisvol
Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool Prinses Beatrix voor sociale ontwikkeling?
Christelijke basisschool Prinses Beatrix besteedt structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, wekelijks in alle groepen. De school werkt met Continu verbeteren (Klasse Pro), met databorden in alle klassen. Leerlingen bedenken een groepsmissie en stellen SMART gedragsdoelen op, en persoonlijke doelen voor hun portfolio. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling (LiB Sociaal Emotioneel). Leerkrachten vullen twee keer per jaar observatielijsten in, de resultaten worden geanalyseerd en besproken. Het schoolrapport waardeert aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens kennismakings- en portfoliogesprekken worden leerlingen bevraagd op hun welbevinden. Veiligheid en welbevinden zijn terugkerende agendapunten in de leerlingenraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool Prinses Beatrix om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke basisschool Prinses Beatrix gebruikt LiB Sociaal Emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool Prinses Beatrix?
Christelijke basisschool Prinses Beatrix gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en Rots & Water.