
Schoolweging
De schoolweging van De Bongerd Nijverdal is 28,38 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.2% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionaal gemiddelde (96.4%). De basiskwalificatie wordt bij vrijwel alle leerlingen gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6% en het regionale gemiddelde van 60.5%. Dit reflecteert de effectieve onderwijsaanpak voor hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 15.8% vwo (vs. 18.6% regio) en 21.1% havo (vs. 16.1% regio). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1% in de referentiegroep. De combinatie vmbo-(g)t/havo (10.5%) en havo/vwo (21.1%) benadrukt de doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bongerd Nijverdal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.05 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van groep 1 en 2 volgen wij door middel van observaties. De leerkrachten observeren de leerlingen met behulp van de middelen van Onderbouwd. Er worden wekelijks verschillende lessen aangeboden in de groepen, die aansluiten bij de reken- en taaldoelen van jonge kinderen. De leerkracht legt de observaties en resultaten vast in een digitaal systeem, waardoor er een overzichtelijk beeld ontstaat van de leerling en van de groep. De resultaten worden tijdens een analysebijeenkomst (februari en juni) gedeeld met het team. Tijdens deze bijeenkomst wordt er gesproken over welke doelen er de komende periode centraal staan. Met het volgsysteem van Leerling in beeld volgen we de leerlingen van groep 3 t/m 8. LiB geeft de gegevens uit de niet-methodegebonden toetsen weer in een individueel overzicht en in een groepsoverzicht. Twee à drie keer per jaar worden deze toetsen afgenomen. Het gaat dan met name om het technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. Ook op sociaal-emotioneel vlak worden de leerlingen gevolgd, middels LiB SEO. Begin februari na de middentoetsen en in juni na de eindtoetsen wordt er van iedere toets een analyse gemaakt op groepsniveau en op leerlingniveau. De leerkracht trekt op grond van deze analyse haar conclusies voor het leerstofaanbod van de volgende maanden. De directeur en de trendanalist maken van de midden- en eindtoetsen een trendanalyse. Dit is een analyse van toetsgegevens per vak en per groep over de laatste drie jaren. Zo kunnen er besluiten worden genomen over de te volgen leerstof en de wijze van aanbieding van deze leerstof. Deze analyse wordt binnen het team besproken om te bekijken waar verbeterpunten nodig zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8.3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 79.2% op advies functioneert. Dit duidt op realistische advisering. De lage 'boven advies'-score (12.5% vs. 25.3% landelijk) suggereert mogelijk conservatieve adviesnormen.
Sociale ontwikkeling
We leren kinderen respect op te brengen voor de ander en de wereld om hen heen. Dat betekent: leren luisteren naar de ander je leren verdiepen in de gevoelens van jezelf en de ander de gevolgen van je gedrag leren inzien hoe ga je om met feedback? We proberen het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten. Dat doen we door: positieve benadering van het kind aanleren van zelfreflectie geven van complimenten ontwikkelen van talenten We stimuleren de samenwerking en verantwoordelijkheid door: cooperatief leren uitdagend en betekenisvol onderwijs structurele aandacht voor sociaal - emotionele ontwikkeling in het lesprogramma (methode Leefstijl) LEES MINDER
Wij werken en spelen samen.
Wij zorgen voor rust in en om de school.
Wij gaan respectvol met elkaar en de aarde om.
Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool De Bongerd voor sociale ontwikkeling?
Christelijke basisschool De Bongerd besteedt wekelijks aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling in alle groepen, met behulp van methodes zoals Leefstijl, Trefwoord en eigen bronnen. Onderwerpen als sociale redzaamheid, weerbaarheid, zelfstandigheid, zelfreflectie en verantwoordelijkheid komen aan bod. Een goed pedagogisch klimaat en kindgesprekken vormen de basis. De school registreert sociale opbrengsten met het volgsysteem Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool De Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke basisschool De Bongerd gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool De Bongerd?
Christelijke basisschool De Bongerd gebruikt Leefstijl, Trefwoord en eigen bronnen voor sociaal-emotioneel leren.