Basisschool De Wingerd
Bachlaan 60
7442 JH Nijverdal

Schoolweging

Schoolweging
32.92
Spreiding
4.49

De schoolweging van De Wingerd Nijverdal is 32,92 , met een spreiding van 4,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zelfs in een context waar 23,5% van de oud-leerlingen onder hun schooladvies presteert in het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat significant hoger ligt dan de inspectienorm van 41,2%. Dit toont aan dat de school succesvol inzet op differentiatie, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4% voor het streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een brede spreiding: 22,2% vmbo-(g)t en 16,7% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (11,1%), wat hoger ligt dan het regionaal gemiddelde (18,6%). Tegelijkertijd valt 16,7% van de adviezen in de categorie vmbo-b, wat aansluit bij de schoolweging van 32,92. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs blijkt uit de adviesverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wingerd NijverdalGemeente AmsterdamNederland
LIB174.5176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden de ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende manieren goed in de gaten. Allereerst door heel erg goed te kijken naar uw kind (observatie) en te luisteren naar u als ouders. Bij de kleutergroepen worden de registratiekaarten taal en rekenen ingevuld, dit geeft inzicht in de individuele ontwikkeling van ieder kind. Vanaf groep 3 nemen wij toetsen af die bij de methode horen (methode gebonden toetsen). Deze worden afgenomen nadat bepaalde leerstof is aangeboden om te kijken of de kinderen de stof beheersen of dat we bepaalde onderdelen nog een keer moeten herhalen. Wij nemen ook methodeonafhankelijke toetsen af. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. Wij gebruiken daarvoor de toetsen van leerling in beeld (Cito). Deze toetsen worden meerdere keren per jaar afgenomen vanaf groep 3. Dit geeft ons een goed beeld van de ontwikkeling en de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. De vakken die op deze manier afgenomen worden zijn rekenen, lezen en taalverzorging. Twee keer per jaar worden na een toetsperiode de resultaten met het team besproken en geanalyseerd. Op deze manier brengen we de ontwikkelingen op de diverse vakgebieden, als ook ontwikkelingen op groepsniveau en schoolniveau, in beeld en verbinden wij hier eventueel conclusies en interventies aan. Daarnaast worden twee keer per jaar de resultaten in de groepsbespreking met de intern begeleider besproken. Hierbij wordt vooral geanalyseerd op het niveau van de individuele leerlingen. Op basis van de groepsbespreking worden er nieuwe groepsplannen gemaakt. In het groepsplan geeft de leerkracht aan hoe zij/hij de komende periode met de verschillende ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in haar/zijn groep omgaat en hoe de zorg voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te realiseren. Van iedere leerling worden de toetsgegevens van het leerlingvolgsysteem (LVS) bijgehouden in ons administratieprogramma ESIS. Hierin worden ook gegevens opgenomen verkregen door observaties, gesprekken met ouders, onderzoeken etc. De scores van de leerlingen worden met het rapport meegegeven. Vanzelfsprekend worden de scores ook tijdens de oudergesprekken besproken. Vanaf groep 6 zitten de leerlingen zelf ook bij de gesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,5% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Toch scoort 11,8% boven advies, wat aansluit bij de hoge streefniveauscores. De school zet volgens het ondersteuningsprofiel extra in op doorstroombegeleiding om deze verschillen te verkleinen.

Sociale ontwikkeling

Op onze school zetten wij ons in om de veiligheid van de leerlingen, ouders en het personeel te waarborgen. Minimaal 1x per jaar wordt de sociale veiligheid gemonitord aan de hand van de vragenlijst van leerling in beeld. Wanneer de uitkomsten van deze vragenlijst vragen om maatregelen, bieden wij maatwerk. Daarnaast handelt de school volgens de meldcode en volgen wij de daarin aangegeven stappen wanneer een situatie daarom vraagt. LEES MINDER

Samenwerking

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Wingerd voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Wingerd bevordert gezond gedrag, niet alleen op het gebied van eten en drinken, maar ook in de omgang met elkaar, samen spelen en deelnemen aan het verkeer. Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft wekelijks een plek op het lesrooster. De school acht de preventieve werking hiervan erg belangrijk.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Wingerd gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in beeld en Zicht op de groep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wingerd?

Basisschool De Wingerd gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.