SBO de Windroos, locatie Lindenholt
de Gildekamp 6022
6545 LX Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke gerichtheid zien op praktijkonderwijs en vmbo-b: samen 69.77% van de adviezen (20.93% praktijkonderwijs en 48.84% vmbo-b). Dit ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (40.63% praktijkonderwijs en 27.69% vmbo-b). Slechts 4.65% van de leerlingen krijgt een vso- of vmbo-(g)t-advies, wat een duidelijk onderscheidend profiel schetst ten opzichte van het landelijk beeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Windroos locatie LindenholtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het SBO is de groepssamenstelling en het niveau elk jaar zo divers dat er geen trendanalyses gemaakt kunnen worden die een reëel beeld geven. Dit is de reden dat we de hier gevraagde gegevens niet kunnen weergeven. Sinds 2013 heeft de onderwijsinspectie een norm bepaald waar het SBO aan moet voldoen. Van alle schoolverlaters uit het betreffende schooljaar, wordt het laatst gemeten IQ gebruikt voor het vaststellen van het gemiddelde IQ. De scores op IQ testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar. Uitgangspunt is dat alle leerlingen die naar voortgezet onderwijs uitstromen deelnemen in deberekeningen van het gemiddelde. Voorhet beoordelen of het gemiddelde niveau voldoet aan de verwachting, wordt het gemiddeld niveau van het betreffende vak afgezet tegen de ondergrens die alsnorm door de inspectie is bepaald. Op alle vakgebieden behalen we ruim deze norm. De eindopbrengsten liggen, gezien vanuit het landelijke perspectief, de afgelopen drie schooljaren op een alleszins acceptabel niveau. Voor technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen-wiskunde vertonen de resultaten in deze driejaren allemaal een positief beeld. Hoe realiseren we dat? Met behulp van Opbrengstgericht werken in 4D Opbrengstgericht werken leidt tot betere prestaties. Deze aanpak is gebaseerd op 4 pijlers: Data, Duiden, Doelenen Doen. Data. We verzamelen systematisch gegevens over de leeropbrengsten van leerlingen en stellen vast wat we met de school wilt bereiken. Dit noemen we de schoolambitie. Dit n.a.v de data van afgelopen jaar, onze uitstroombestemming en n.a.v gesprekken met het CED formuleren hoe we onze ambitie. Duiden. We analyseren de data. Wat betekenen ze? Hoe gaat we ermee aan de slag? Dit zowel op individueel als op team en schoolniveau. Doelen. Op basis van de analyse bepalen we welk onderwijs we aanbieden. We formuleren ambities en ontwikkelen passende onderwijsarrangementen, waarin álle leerlingen tot hun recht komen. Dit alles vastgelegd in onze kwaliteitskaarten. Doen. We verzamelen systematisch gegevens over de leeropbrengsten van de leerlingen en verbinden hier doelen en actie aan en om te vertalen naar het handelden in de klas. Deze cyclus wordt niet alleen uitgevoerd op leerling niveau, maar ook op leerkracht niveau en op schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 18.6% boven hun oorspronkelijke advies (i.l.v. 25.27% bij vergelijkbare scholen). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (11.63%) sluit vrijwel exact aan bij het landelijk gemiddelde (11.81%). Deze resultaten suggereren dat de adviezen over het algemeen goed aansluiten bij het daadwerkelijke niveau, ondanks de complexe ondersteuningsbehoeften van de populatie.