
Schoolweging
De schoolweging van De Buut is 22,58 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De score is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingspercentage (98,0%), wat een structureel sterke basiskwaliteit aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 31,8% vwo (vs. 18,6% regio) en 45,5% havo/havo-vwo/vwo (vs. 45,6% regio). VMBO-adviezen blijven beperkt tot 22,7%, tegenover 34,8% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij het geprofileerde aanbod voor theoretische leerroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Buut | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten, toetsing en afsluiting Wij streven naar een passend onderwijsaanbod voor elk kind. Hierbij willen wij elk kind de juiste ondersteuning en begeleiding bieden voor het ontwikkelen van diverse talenten door middel van een gedifferentieerd aanbod. De Buut streeft (zo hoog mogelijke) opbrengsten na als het gaat om Taal, Rekenen, de sociaalemotionele ontwikkeling en burgerschap. We achten het van groot belang dat de kinderen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. We reflecteren structureel en planmatig op onze opbrengsten, zowel het meetbare als het merkbare en werken daarmee voortdurend aan onze kwaliteit van onderwijs. We delen op alle niveaus onze opbrengsten met elkaar om zo van elkaar te leren. Op de Buut worden toetsen gebruikt als één van de meetinstrumenten voor het volgen van de ontwikkeling van het kind. Naast de informatie uit de toetsen worden ook observaties en kindgesprekken meegenomen. We kennen twee verschillende soorten toetsen; de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen (het IEP leerlingvolgsysteem. Op de Buut wordt er formatief getoetst. In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft het formatief toetsen als primair doel kinderen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgt ervoor dat de leerkracht een goed beeld krijgt waar het kind staat, helder krijgt waar het kind naartoe werkt en het kind feedback kan geven om (nog) niet behaalde doelstellingen alsnog te bereiken. Door formatief toetsen worden de leeropbrengsten verhoogd. Ouders worden tijdens kind-oudergesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind en de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle kinderen mee aan de Doorstroomtoets IEP. Kinderen en ouders krijgen in dat jaar ook een VO- advies (voortgezet onderwijs) en worden geïnformeerd over de overgangsactiviteiten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,7% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat wijst op realistische advisering. De 19,2% die boven advies presteert, reflecteert de stimulerende leeromgeving.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid en je veilig voelen zijn voorwaarden om tot ontwikkeling en leren te komen. Het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Op De Buut werken we vanuit de visie zonder ‘relatie geen prestatie!’ Deze wordt beschreven vanuit pedagogisch tact; 'het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’. Hier ligt een hoog ontwikkelde kwaliteit van relatie of verbondenheid – in dit geval een pedagogische relatie tussen leerkracht en kind aan ten grondslag. Deze is niet alleen van belang voor de weg naar volwassenheid, maar net zo goed voor het onderwijsresultaat van de leerling. Daarnaast zetten we ons expliciet in voor het versterken van executieve vaardigheden van de kinderen middels het programma Breinhelden. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan het sociaal-emotionele leren van de kinderen. Onze leerlingen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De school is verplicht om met behulp van een vragenlijst jaarlijks de sociale veiligheid en het welbevinden te monitoren van de kinderen. Jaarlijks wordt daarom de sociale veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart gebracht door middel van de Vragenlijst Leerlingtevredenheid van PO Vensters. De gegevens worden geanalyseerd op schoolniveau en aangeleverd aan de inspectie voor het onderwijs. Indien de uitslag reden geeft tot acties zal er per leerplein een plan van aanpak worden opgesteld. We hanteren als school en kindvolgsysteem waarmee de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd. Onze school hanteert hiervoor IEP Hart & Handen (leerjaar 3-8). Middels OGW-4D (opbrengstgericht werken via data-duiden-doelen-doen) worden de SEO opbrengsten vertaald naar ambities die worden verwerkt in ambitiekaarten LEES MINDER
Zien
Gezien worden
Laten zien
Wat is de werkwijze van OBS De Buut voor sociale ontwikkeling?
OBS De Buut maakt gebruik van een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Buut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Buut gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Buut?
OBS De Buut maakt gebruik van de methoden Goed gedaan en Pedagogisch Tact (Nivoz) voor sociaal-emotioneel leren.