
Schoolweging
De schoolweging van Nijmeegse School Vereniging 2 is 22,82 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score onderstreept de sterke basis die de school biedt, zelfs in vergelijking met vergelijkbare scholen (98,0%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 41,5% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16,9% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,54% vmbo-b vs. 5,52% regionaal), wat past bij de hoge streefniveaus. De combinatie vmbo-(g)t/havo (4,62%) laat ruimte voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nijmeegse School Vereniging 2 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.74 | 175.23 | 179.6 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om zicht te hebben op de resultaten van ons onderwijs en de ontwikkeling in het leren van de kinderen worden kinderen regelmatig getoetst. Dit kunnen methodegebonden toetsen zijn of toetsen vanuit het LeerlingVolgSysteem van Cito (LVS-toetsen). De Cito toetsen worden 2x per jaar in januari en juni afgenomen. De school analyseert de resultaten van de toetsen en gebruikt deze om het onderwijs goed af te stemmen op de onderwijs- en zorgbehoeften van de kinderen. Rapportage van toetsen: Op het leerling-rapport legt de leerkracht per leerling de vooruitgang vast. Dit leerling-rapport is voor de leerlingen en hun ouders bedoeld. Rapportage en gesprekken: Groepen 1-2: Onze school maakt gebruik van het observatie/registratie systeem KIJK. Groepen 3-8: De resultaten van de toetsen worden met de ouders en kinderen besproken tijdens de ouder-kind gesprekken. In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport mee; in februari en juni. Naar aanleiding van het eerste en tweede rapport krijgen ouders en kinderen een uitnodiging voor een gesprek met de groepsleerkracht. Het tweede rapportgesprek dient tevens als evaluatiegesprek ter afsluiting van het schooljaar. Uiteraard is er altijd de mogelijkheid om tussentijds een afspraak met de leerkracht te maken en zonder het kind erbij een gesprek te plannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 37,5% boven het advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren een nauwkeurige advisering en effectieve ondersteuning, zoals de beschreven intensieve monitoring tijdens de doorstroomprocedure.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. In onze visie op sociale opbrengsten staan drie kernwaarden centraal We zien een belangrijke relatie tussen het welbevinden van de kinderen bij ons op school en hun plek in de maatschappij nu en in de toekomst. Daarom besteden we aandacht aan prettige omgangsvormen, respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Het is voor ons dus belangrijk om het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen goed in de gaten te houden. Dat doen we in onze dagelijkse relatie met leerlingen. Door goed te observeren en met leerlingen in gesprek te gaan, krijgen we belangrijke informatie. We vinden het belangrijk om daar met regelmaat bij stil te staan en te evalueren wat er met de individuele leerlingen en met de groep als geheel gebeurt. Op deze manier kunnen we, waar nodig, tijdig bijsturen. LEES MINDER
Autonomie en eigenaarschap
Sociaal vaardig
Participeren in maatschappij
Wat is de werkwijze van Nijmeegse School Vereniging 2 voor sociale ontwikkeling?
Nijmeegse School Vereniging 2 streeft ernaar dat kinderen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak. De school werkt structureel en systematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, met behulp van onder andere de Kanjertraining, klasobservaties, collegiale consultatie, groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen. Ook wordt de expertise van een gedragsspecialist ingezet. Bij de Kanjertraining hoort een erkend leerlingvolgsysteem, KanVAS, dat inzicht geeft in de sociale opbrengsten van het onderwijs. Kinderen vullen de vragenlijst uit KanVAS twee keer per jaar in.