Meander vrijeschool voor basisonderwijs
Celebesstraat 12
6524 KE Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
22.94
Spreiding
4.39

De schoolweging van Meander Nijmegen is 22,94 , met een spreiding van 4,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,9% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Toch blijft dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (98,0%), wat mogelijk samenhangt met de inclusieve instroom van leerlingen met diverse onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau (regionaal: 72,1%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit reflecteert de focus op ontwikkelingsgericht onderwijs, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een evenwichtige spreiding: 32% vmbo-(g)t/havo, 22% havo en 16% vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen valt de dubbele focus op: een bovengemiddeld aandeel vwo-adviezen (16,4% vs. 18,6% regio) naast aandacht voor praktische leerwegen (2% praktijkonderwijs).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeander NijmegenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkrachten houden zicht op de ontwikkeling van hun leerlingen door tussentijdse methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen van CITO. Deze laatste vinden op twee momenten per jaar plaats, in februari en in juni. Na deze toets-momenten vindt reflectie plaats met de intern begeleider en vervolgens het totaaloverzicht met het gehele team tijdens een speciaal daarvoor belegde vergadering. De kleuters hebben een digitaal leerlingvolgsysteem dat door middel van gericht observeren wordt ingevuld. Dit instrument sluit aan bij de klassen 1 t/m 6. De klassen 1 werken met de herfstsignalering, zodat zij snel zicht krijgen op de ontwikkeling van hun leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 63% landelijk. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (13,5% vs. 11,8% vergelijkingsgroep) benadrukt het belang van zorgvuldige advisering. De school zet in op heldere communicatie met het voortgezet onderwijs voor betere aansluiting.