
Schoolweging
De schoolweging van TOON is 37,48 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,85% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score is 5,7% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,10%), wat wijst op effectieve basisvaardighedendidactiek. Geen enkele leerling blijft onder het fundamentele taal- en rekenniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,10% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit reflecteert een sterke focus op maatwerk, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. De score ligt tevens 3,7% hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (45,39%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen polarisatie: 23,1% praktisch vmbo-b/k tegenover 61,5% theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo en hoger). Dit is opvallend in vergelijking met landelijke cijfers waar gemiddeld 5,5% vmbo-b en 55,2% theoretische richtingen voorkomen. De combinatie van 7,7% vwo-advies en 38,5% vmbo-(g)t/havo benadrukt differentiatievermogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | TOON | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.74 | 175.23 | 176.92 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling We willen in onze school systematisch aandacht schenken aan de voortgang van het leer- en ontwikkelingsproces van de kinderen. Het behoort tot de taak van iedere leerkracht om goed zicht te krijgen op de stimulerende en belemmerende factoren bij de ontwikkeling van iedere leerling uit zijn/haar klas. Aan de hand van deze factoren bepaalt de leerkracht hoe hij/zij iedere leerling zo goed mogelijk kan begeleiden. Informatie verzamelen over de leerling In een klassensituatie wordt er door de leerkrachten geobserveerd hoe kinderen omgaan met de aangeboden leerstof en wordt de aangeboden leerstof getoetst. De opmerkingen van de observaties en de resultaten van de methodetoetsen (dit zijn de toetsen die horen bij de methoden) worden geregistreerd. Naar aanleiding hiervan wordt soms de leerstof aangepast. Leerlingen krijgen dan bijvoorbeeld extra instructie, herhaling en/of uitbreiding van de leerstof. CITO Leerlingvolgsysteem Naast de methodetoetsen en observaties maken we ook gebruik van het CITO Leerlingvolgsysteem. Dit is een systeem van toetsen dat aanvullende gegevens levert over de leerling. Het laat zien wat de leerling in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. Wij nemen toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem af in de groepen 3 t/m 8. Op deze wijze krijgen we een goed beeld van de vorderingen gedurende de jaren op de basisschool. De toetsen zijn objectief en maken het mogelijk om scores van een individueel kind en/of de groep te vergelijken met andere kinderen/groepen in Nederland. Heel veel scholen in Nederland werken met deze toetsen. Het aantal behaalde punten wordt omgezet in een toetsscore van I t/m V. De scores betekenen het volgende: I-score is ruim boven het gemiddelde II-score is boven het gemiddelde, III-score is gemiddeld, IV-score is beneden het gemiddelde, V-score is ruim onder het gemiddelde. Kleuters leren elke dag iets nieuws: kleuren, tekenen, motorische ontwikkeling, maar ook het leggen van sociaal contact en het maken van vriendjes hoort daarbij. Voor leerkrachten is het belangrijk om die ontwikkeling te kunnen volgen. Wij nemen bij de kleuters geen Cito-toetsen af. Wij hebben hiervoor gekozen omdat de ontwikkeling van zulke jonge kinderen vaak in sprongen verloopt. Wat vandaag nog niet beheerst wordt, is volgende week geen probleem, maar andersom komt ook voor. Natuurlijk vinden wij het belangrijk om een goed beeld van iedere kleuter te hebben. Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld aan de hand van observaties, gesprekjes of spelletjes nagaan hoe hun kleuters er nu voor staan. Per periode houdt de leerkracht in een overzicht bij of een leerling de vooraf gestelde doelen heeft behaald. Op basis van deze gegevens kan de leerkracht besluiten of een kleuter extra hulp nodig heeft of juist meer uitdaging. Naast observaties, methodetoetsen en CITO- toetsen krijgt de leerkracht ook informatie over leerlingen door gesprekken te voeren met ouders, collega’s en schoolleiding. Alle verkregen informatie wordt geregistreerd in het leerling-dossier. Rapport Twee keer per jaar krijgen de oudste kleuters t/m groep 8 een rapport. In het rapport kunt u lezen hoe het met uw kind gaat op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Extra begeleiding door de leerkracht in de groep De leerkracht schept binnen de klas mogelijkheden voor het extra begeleiden van kinderen die dit nodig hebben d.m.v. het organiseren van een effectief klassenmanagement. Deze begeleidingscyclus duurt maximaal 6 weken. Als het doel van de begeleiding niet en/of gedeeltelijk is behaald kan de leerkracht kiezen voor een vervolg op de begeleidingscyclus (6 weken). Pas als de leerkracht alles binnen zijn/haar mogelijkheden heeft geprobeerd, wordt een afspraak gemaakt met de Intern Begeleider. De leerkracht vermeldt de extra begeleiding beknopt in het digitale leerlingendossier. De IB-er coacht leerkrachten op de werkvloer met als doel de leerkrachten vaardiger te maken om kinderen een passend aanbod te bieden (professionalisering). De groepsbespreking Twee keer per jaar voert de intern begeleider een groepsbespreking met leerkrachten. Onderwerpen die hier aan de orde komen zijn: groepssfeer, didactisch niveau, organisatie en leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. N.a.v. groepsplannen worden de toetsgegevens en scores geanalyseerd met leerkrachten op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. De leerkracht maakt de groepsplannen en evalueert deze twee keer per jaar. Individuele leerlingbespreking De leerkracht maakt een afspraak met de IB-er over leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De IB-er bespreekt de leerling met de leerkracht tijdens een individuele leerlingbespreking. De voorbereiding van het handelingsplan vindt plaats in deze individuele leerlingbespreking. Leerkrachten vullen het HP in en er is controle door de IB-er. De uitvoering in de groep gebeurt door de leerkracht, waarna de evaluatie van het HP volgt met de IB-er. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de intern begeleider. Speciale behoefte op medisch gebied Wij hopen dat alle kinderen in goede gezondheid naar school kunnen gaan. Helaas is dit niet bij alle kinderen het geval. In het geval van ziekte van een kind kan het soms nodig zijn om tijdens lestijd een medische handeling uit te voeren. Denk aan bloed prikken bij diabetespatiënten en/of het toedienen van medicijnen. Omdat de school een onderwijsinstelling is en leerkrachten/medewerkers geen medische achtergrond of kennis hebben, is het belangrijk om hier zorgvuldig naar te kijken. Als school hanteren we een protocol medicijnvertrekking en medisch handelen op school. Hierin beschrijven we hoe we handelen indien: Het kind ziek wordt op school. We het verzoek ontvangen tot het verstrekken van medicijnen. Er medische handeling verricht moeten worden Het uitvoeren van een medische handeling brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee voor een leerkracht/medewerker. Ook is het belangrijk dat een leerkracht/medewerker zich bekwaam genoeg voelt om de handeling te kunnen uitvoeren. De wet schrijft daarom voor dat leerkrachten/medewerkers het uitvoeren van medische handelingen bij kinderen mogen weigeren. Mocht hiertoe besloten worden, dan zullen we dit in goed overleg met de ouders toelichten. Vervolgens zoeken we samen met u naar een goede oplossing. Wanneer besloten wordt dat de leerkracht de handeling wel gaat uitvoeren, leggen wij dit vast in een protocol. Dit protocol wordt ondertekend door school, de ouders en door de behandelend kinderarts. BSOT (Brede school ondersteuningsteam) Als blijkt dat de interne ondersteuning voor een kind niet toereikend is, kan over worden gegaan tot het aanmelden voor het BSOT. In dit team zitten verschillende interne en externe deskundigen zoals de directeur, de intern begeleider, de schoolverpleegkundige van de GGD, de onderwijsondersteuner van het samenwerkingsverband en iemand van Buurtteams. Dit team komt samen met de ouders bij elkaar om vanuit een brede invalshoek passende hulp te geven aan het kind. De leerkracht vult samen met de IB-er het groeidocument van de leerling in. Deze wordt besproken met ouders voordat we hierover spreken binnen het BSOT. Indien u meer informatie wilt over onze interne ondersteuning voor kinderen met speciale behoeften, kunt u contact opnemen met onze intern begeleider (IB-er).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven advies – dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld (25,27%). Slechts 8,33% zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Dit succes wordt mogelijk gedreven door intensieve monitoring en het 'ontwerpend leren'-programma dat executieve functies versterkt.
Sociale ontwikkeling
Een goed pedagogisch klimaat en in het bijzonder aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is een speerpunt van ons Kindcentrum. We willen een omgeving creëren waarin kinderen, ouders en collega’s zich veilig voelen, zich gewaardeerd en gerespecteerd weten. De behoefte van het kind aan autonomie, relatie en competentie staan hierbij centraal. Voor leerlingen betekent dit dat zij respect hebben voor leerkrachten, voor elkaar en elkaar waarderen. Voor leerkrachten betekent dit dat zij leerlingen en hun verschillen waarderen en accepteren en alert zijn op de sfeer tussen leerlingen onderling. Van ouders verwachten we een positief kritische houding met vertrouwen in de werkwijze en visie van de school. Wij hebben een anti-pestprotocol en hanteren een protocol voor grensoverschrijdend gedrag. LEES MINDER
We voelen ons veilig
We waarderen elkaar
We respecteren elkaar
Wat is de aanpak van Kindcentrum TOON voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum TOON werkt met de Kanjertraining om kinderen op een goede manier met zichzelf en anderen te leren omgaan. Het doel is een positief pedagogisch klimaat te creëren en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. De Kanjertraining is gericht op het aanleren van sociale vaardigheden en het voorkomen van pesten. De pijlers van de Kanjertraining zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand blijft zielig.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum TOON om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum TOON gebruikt Kanvas en de enquêtetool van Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum TOON?
Kindcentrum TOON gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.