Kindcentrum Aquamarijn
Biezendwarsstraat 33
6541 ZE Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
31.04
Spreiding
8.82

De schoolweging van Aquamarijn Nijmegen is 31,04 , met een spreiding van 8,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vooral opvallend gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

38,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie, precies voldoet aan de verwachtingen voor hogere taal- en rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op beroepsgericht onderwijs: 41,67% vmbo-b/k en 16,67% vmbo-(g)t. Het percentage vwo-advies (16,67%) ligt echter opvallend dicht bij het landelijk gemiddelde (18,61%). Praktijkonderwijs (0%) wijkt gunstig af van vergelijkbare scholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsAquamarijn NijmegenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen Op Kindcentrum Aquamarijn werken wij met ingang van het huidige schooljaar met de vernieuwde versie van Cito, namelijk Leerling in Beeld. Dat betekent dat alle leerlingen vanaf groep 3, minimaal 2 keer per jaar getoetst worden aan de hand van de landelijk genormeerde toetsen van het Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden geanalyseerd door de groepsleerkracht. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier past de leerkracht de instructie en onderwijstijd op aan. Deze resultaten worden tijdens de rapportgesprekken met ouders besproken. In de groepen 1-2 wordt 2x per jaar Kleuter in Beeld ingevuld door de leerkrachten. Dit is een observatiesysteem waarbij kleuters nauwgezet gevolgd op de domeinen: Taal, Motoriek, Sociaal-Emotioneel en Rekenen. Deze resultaten worden met ouders besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 2x per jaar nemen wij bij groep 2 fonemisch bewustzijn en letterkennis af. Bij het analyseren van resultaten en het opstellen van vervolgplannen is altijd de directie en de intern begeleider betrokken. Op deze manier zorgen we ervoor dat de leerkrachten optimaal worden ondersteunt bij hun werk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,67% van de leerlingen presteert onder advies, meer dan dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 60% op het verwachte niveau, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wat willen wij de leerlingen leren? Op de Aquamarijn wordt gewerkt aan een positief school- en groepsklimaat. Er wordt een omgeving gecreëerd waarin leerlingen zich welkom, gerespecteerd en niet gediscrimineerd worden, waarin ze ervaren dat er positieve verwachtingen over hen bestaan en waarin ze ondervinden dat ze 'ertoe doen'. Om dit te realiseren besteden wij structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot wereldburgers (zie beleid 'burgerschap'). Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Hier wordt naartoe gewerkt met behulp van het programma: 'de Vreedzame school'. De pedagogische visie van de Aquamarijn De Aquamarijn wil met behulp van het programma de Vreedzame School twee domeinen verbinden: de sociale competenties passend bij democratisch burgerschap en een goed pedagogisch klimaat. Onze samenleving is een democratische samenleving. De kern van een democratie is de erkenning van verschillen. De Vreedzame School wil leerlingen al op jonge leeftijd leren hoe je om kunt gaan met verschillen. Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we belangentegenstellingen in een conflict zó op dat beide partijen tevreden zijn? Staan we open voor mensen die 'anders' zijn dan wij? De Vreedzame School in een notendop De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leer- en leefgemeenschap, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin leerlingen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee bieden we leerlingen Kindcentrum Aquamarijn perspectief en hoop. Ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze er toe doen. Op het niveau van de leerlingen streeft het programma ernaar om leerlingen te leren: - Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen. - Constructief conflicten op te lossen. - Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. - Een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen. - Volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht en welke sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor bovenstaande doelen. Op het niveau van de school realiseert het programma een positief sociaal en moreel klimaat, waarin: - Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat. - De eigen kracht van leerlingen benut wordt. - Leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken. - Handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt. Ons pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. LEES MINDER

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Aquamarijn voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Aquamarijn richt de klas en school in als een oefenplaats voor sociale en morele ontwikkeling. Leerlingen oefenen burgerschapscompetenties in de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld door conflicten op te lossen en samen te werken. De school heeft een kinderraad waar leerlingen actief kunnen participeren. Het beleid burgerschap is beschikbaar voor meer informatie. De sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat worden gemonitord met vragenlijsten, observaties en instrumenten zoals Sociaal-emotioneel functioneren van CITO. De intern begeleiders, bouwcoördinatoren en directie leggen regelmatig klassenbezoeken af. Ook bevindingen vanuit overige bronnen zoals de veiligheidsmonitor (WMK) en tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers en leerlingen worden meegenomen. Voor burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt mede gebruik gemaakt van vragenlijsten van Werken Met Kwaliteit (WMK).

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Aquamarijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Aquamarijn?