
Schoolweging
De schoolweging van De Lindenhoeve is 33,18 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%. Dit illustreert dat de school basisvaardigheden effectief waarborgt, ondanks de uitdagingen van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net boven de voor De Lindenhoeve vastgestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Hoewel de school hiermee haar eigen doel bereikt, scoort ze lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%. Dit past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 20,83% havo/vwo en 12,5% vmbo-(g)t. Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijsadvies (tegen 1,01% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van vmbo-b/k adviezen (29,17%) en theoretische richtingen (50%) weerspiegelt de diversiteit in de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lindenhoeve | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Brede school De Lindenhoeve werken wij met het Cito Leerling-in-Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle leerlingen 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van het Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden kritisch geanalyseerd. Deze analyse dient als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht voor de individuele leerlingen of de groep als geheel. Deze resultaten worden met ouders besproken. In de groepen 1-2 wordt 2x per jaar Kijk! ingevuld. Dit is een observatiesysteem waarbij kinderen nauwgezet gevolgd worden in hun ontwikkeling. Deze resultaten worden met ouders besproken en daarnaast gaat er een rapport mee. Momenteel zijn we in onderzoek naar een nieuw observatie/registratiesysteem voor groep 1/2.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 15% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit succes hangt samen met de intensieve begeleiding zoals beschreven in het doorstroomprotocol, waaronder dubbele adviezen en monitoring.
Sociale ontwikkeling
Op Brede school De Lindenhoeve hechten wij aan een goed en sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen en ouders zich veilig voelen en zich gezien en gehoord weten. Dit is schoolbreed zichtbaar dankzij de aanpak van Vreedzaam. Om de opbrengsten van deze aanpak in beeld te brengen, nemen we 2x per jaar de SCOL-vragenlijst af en gebruiken we het kwaliteitssysteem WMK (Werken met Kwaliteit). Hieruit filteren we de onderwijsbehoeften van de groepen en de individuele leerlingen op dit gebied. We werken op dit moment aan het ontwikkelen van een werkbaar groepshandelingsplan om deze onderwijsbehoeften en de invulling daarvan in kaart te brengen. Tijdens de lessen van Vreedzaam wordt ingegaan op deze gebieden. In sommige gevallen is een intensievere aanpak van belang. Daarbij kunnen we de hulp in roepen van de gezinswerker van het Buurtteam Jeugd & Gezin. LEES MINDER
positief en veilig
democratisch burger
ieder kind doet ertoe
Wat is de werkwijze van De Lindenhoeve voor sociale ontwikkeling?
De Lindenhoeve is een Vreedzame School en werkt aan een positief, veilig en democratisch klimaat. De school beschouwt de klas en school als een leefgemeenschap waarin kinderen gehoord en gezien worden, een stem krijgen en leren democratisch burger te zijn. Kinderen leren open te staan voor verschillen, conflicten vreedzaam op te lossen, bij te dragen aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk te zijn. De methode 'Vreedzaam' vraagt om een klimaat dat dit bevordert. De Kinderraad laat kinderen actief participeren en meedenken over (na)schoolse zaken.
Welke registratievormen gebruikt De Lindenhoeve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lindenhoeve gebruikt Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Lindenhoeve?
De Lindenhoeve gebruikt Kriebels in je buik (geïntegreerd in 'Vreedzaam') en Vreedzaam voor sociaal-emotioneel leren.