Brede School Prins Maurits

De resultaten van Brede School Prins Maurits in Nijmegen

Current section: resultaten
Zwanenveld 2524
6538 NK Nijmegen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Brede School Prins Maurits, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Brede School Prins Maurits

Schoolweging
34.76
Spreiding
6.06

De schoolweging van Prins Maurits Nijmegen is 34,76 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Brede School Prins Maurits bij jullie?

Ontdek hoe goed Brede School Prins Maurits bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

89.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs de gemiddelde score van vergelijkbare scholen (93.4%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenondersteuning, zoals beschreven in het taal- en rekenbeleidsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 36.3%. Dit percentage ligt wel 13.7% lager dan bij vergelijkbare scholen (49.2%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging van 34.76. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan blijft hier essentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Brede School Prins Maurits?

De adviezen tonen een tweedeling: 28.6% vmbo-b/k versus 53.6% hogere adviezen (vmbo-(g)t t/m vwo). Opvallend is het beperkte aandeel zuivere havo-adviezen (21.4%) en het hoge percentage gecombineerde adviezen (25% k/g-t en g-t/havo). Vergeleken met scholen met gelijke schoolweging scoort Prins Maurits 3.6% hoger op doorstroom naar vmbo-(g)t/havo, mogelijk dankzij het adaptieve leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente NijmegenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het team richt het onderwijs zodanig in dat het leerpotentieel van ieder kind bij zich draagt zo volledig mogelijk wordt benut. Iedere zes weken bespreken we (kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten) de ontwikkeling van onze groepen. Hierin delen we observaties, kennis en worden er plannen gemaakt of bijgesteld om zowel op groeps- als individueel niveau de leerlingen het beste onderwijs te kunnen bieden. Ons leerkracht handelen is hierin leidend. Deze momenten vinden plaats binnen de kwaliteitsgerichte cyclus. Hierin vinden op school- en groepsniveau tevens twee maal per jaar de analyses plaats n.a.v. de landelijk genormeerde toetsen van Cito Leerling in beeld. De uitslagen hiervan gecombineerd met de vorderingen die gemeten worden in de methodegebonden toetsen maken dat we planmatig doelen kunnen stellen passend bij iedere groep. Eind groep 7 worden n.a.v. de uitslag van de toetsen, observaties van de leerkrachten, en de uitslagen van eerdere Leerling In Beeldtoetsen, de pre-adviezen voor het type voortgezet onderwijs opgesteld. In groep 8 doen de kinderen mee aan een landelijk genormeerde doorstroomtoets van CITO Leerling In Beeld. Hiervan krijgen de kinderen en hun ouders een overzicht van het resultaat. De resultaten worden binnen school geëvalueerd en het onderwijsaanbod wordt hierop afgestemd. Voorzichtigheid bij de interpretatie van deze gegevens is geboden.

Zitten de oud-leerlingen van Brede School Prins Maurits in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

60.9% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies – ruim 2x hoger dan landelijk (25.3%). Slechts 13% zit onder advies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Deze cijfers corresponderen met het 'warme overdracht'-protocol en doorlopende monitoring in de brugklas zoals vermeld in de schoolgids.

Sociale ontwikkeling

De Brede School Prins Maurits is een plek met een prettig en veilig pedagogisch klimaat, waarin Elk kind zichzelf kan/mag zijn en hierin gekend wordt Elk kind zich optimaal moet kunnen ontwikkelen De sociale omgeving van het kind in het algemeen en de ouders in het bijzonder gestimuleerd worden actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling van het kind De kernkwaliteiten van de kernpartners elkaar versterken, waardoor samenwerking ook echte meerwaarde biedt Respect, eigen ontwikkeling en de wil om van elkaar te leren voor zich spreken. Het pedagogisch klimaat is zichtbaar in De sfeer: een open sfeer waarin kind en ouder het gevoel hebben welkom te zijn Omgang met elkaar: medewerkers van de brede school luisteren naar kinderen/ouders en tonen respect; een vriendelijke omgang met elkaar; zowel tussen volwassenen, tussen volwassenen en kinderen en tussen kinderen onderling Regels: in de regels en afspraken die zijn opgesteld en gehanteerd worden Ruimtelijke omgeving: de vertrekken en de buitenruimte zijn overwegend functioneel, sfeervol en netjes ingericht. Belangrijk voor onze school is een goede communicatie en omgang met ouders. Van ouders en medewerkers verwachten we dat zij zich zowel op het plein als in de school houden aan de basisregels: De ouders en medewerkers spreken respectvol met elkaar en niet over elkaar Bij eventuele onduidelijkheden gaan ouders naar de leerkracht/medewerker om e.e.a. te bespreken Eventuele conflicten worden constructief en respectvol opgelost Ouders spreken respectvol over de leerkracht en trekken één lijn met de aanpak zoals die op school wordt gehanteerd Ouders zijn zich bewust van hun voorbeeld gedrag Ouders staan open voor de verschillen tussen ouders, kinderen, medewerkers Ouders dragen naar vermogen hun steentje bij aan activiteiten die de school organiseert. LEES MINDER

Respect voor elkaar / omgeving

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Brede School Prins Maurits voor sociale ontwikkeling?

Brede School Prins Maurits hanteert SWPBS (School Wide Positive Behavior Support). Dit houdt in dat positief gedrag wordt bekrachtigd en gewenst gedrag bewust wordt aangeleerd. Hierdoor komt negatief gedrag minder voor. Bij eventueel negatief gedrag zijn er heldere afspraken over de aanpak. De school benadert kinderen en ouders positief, geeft iedereen een nieuwe kans, verplaatst zich in een ander, neemt samen beslissingen, staat open voor verschillen, lost conflicten constructief op en hanteert omgangsvaardigheden. Jaarlijks wordt de sociale veiligheidsmonitor afgenomen met de vragenlijst van Leerling in Beeld. De resultaten worden gedeeld met de inspectie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Brede School Prins Maurits om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Brede School Prins Maurits gebruikt Kijk!, Viseon en Tevredenheidsvragenlijsten WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen. Viseon is nu onderdeel van Leerling In Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Brede School Prins Maurits?

Brede School Prins Maurits gebruikt de Vreedzame School en PBS als methoden voor sociaal-emotioneel leren.