
Schoolweging
De schoolweging van De Aldenhove is 37,21 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (92.1%), toont het aan dat de school basisvaardigheden effectief waarborgt, vooral gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
26.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 32%. Deze score ligt significant lager dan het vergelijkingsgemiddelde (45.4%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. De school investeert in maatwerk via het 'ontwikkelingsgericht leren'-programma om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op praktische én theoretische routes: 21.4% vmbo-b versus 28.6% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het relatief hoge percentage havo-adviezen (21.4% vs. 16.1% regio), wat aansluit bij de recente uitstroomcijfers. Praktijkonderwijs blijft met 0% (vs. 1.01% regio) beperkt, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Aldenhove | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Via de Cito leerling in beeld toetsen die 2x per schooljaar afgenomen worden, worden de resultaten van de leerlingen geanalyseerd en geïnterpreteerd. Van alle resultaten wordt door de IB-er een schoolzelfevaluatie opgesteld, waarna we aanpassingen doen op groeps- en schoolniveau. De leerkrachten verwerken de uitkomsten en bijbehorende acties in het groepsoverzicht en groepsplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31.6% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat duidt op conservatieve advisering. Het hogere percentage leerlingen onder advies (21.1% vs. 11.8% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan doorlopende begeleiding in het VO. De school benadrukt wel een 'warme overdracht' in haar beleid.
Sociale ontwikkeling
Brede school De Aldenhove vinden we het belangrijk dat alle leerlingen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Op die manier kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Wij zorgen op school voor rust, regelmaat en structuur en er is aandacht voor omgaan met elkaar. We werken met 1 regel: We doen elkaar geen pijn, niet van binnen en van buiten. Daarnaast werken we met gedragsafspraken. We vinden het belangrijk dat de kinderen respect voor elkaar hebben en dat ze elkaar accepteren, ieder met hun eigen achtergrond. We proberen de kinderen begrip op te laten brengen voor de verschillen in waarden en normen, passend bij ieders cultuur. LEES MINDER
veiligheid
samenwerken
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Brede school de Aldenhove voor sociale ontwikkeling?
Brede school de Aldenhove bevordert dat kinderen opgroeien tot zelfstandige, sociaal vaardige en betrokken mensen. Om dit te realiseren wordt er gewerkt met de methode Leefstijl. Met behulp van de sociale monitor van 'Leerling in beeld' wordt de sociale veiligheid van leerlingen gemeten. Ouders worden via Social Schools op de hoogte gehouden van thema's in de groep en via oudergesprekken over hun kind(eren).