Basisschool de Wingerd
Leuvensbroek 2010
6546 XN Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
32.74
Spreiding
5.96

De schoolweging van De Wingerd Nijmegen is 32,74 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school slaagt er goed in basisvaardigheden te borgen, wat essentieel is gezien de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 41,2% ligt. Dit laat zien dat de school effectief inzet op het voorbereiden van leerlingen op hogere vervolgopleidingen, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een gemengd beeld: 23,2% vmbo-k, 12,5% havo en 7,1% vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen (18,6% vwo landelijk) is het aandeel hoog scorende adviezen lager, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Wel valt 12,5% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen op, wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wingerd NijmegenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Wingerd hanteert het LOVS systeem van CITO. Daarnaast werken we handelings- en opbrengstgericht. Dat houdt in dat wij cyclisch werken en halfjaarlijks de resultaten evalueren en de plannen bijstellen. De evaluaties vinden plaats op individueel- groeps- en schoolniveau. Deze werkwijze staat uitgebreid beschreven in ons onderwijsplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 27,7% boven advies, wat aansluit bij het hoge percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt.

Sociale ontwikkeling

De Wingerd is een school waar ieder­een zich welkom voelt. Zo begint onze visie en dit vinden wij dan ook heel erg belangrijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling beschrijft de manier waarop kinderen in toenemende mate hun emoties bewust ervaren en grip krijgen op hun emoties. Het heeft een sterke samenhang met de sociale ontwikkeling van kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen draagt bij aan het welkom voelen binnen de school. Emoties spelen een belangrijke rol bij contacten tussen mensen en de aanpassing van mensen aan hun omgeving. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen, samen met met ouders, willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB-er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER

Respect

De kracht van samen

Wat is de werkwijze van Basisschool de Wingerd voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Wingerd streeft ernaar een school te zijn waar kinderen, ouders en medewerkers zich prettig voelen, gezien, gehoord en gekend. Respectvolle omgang met elkaar en de omgeving is essentieel. Dit resulteert in een positieve schoolcultuur waarin kinderen op een fijne wijze kunnen leren, spelen en ontwikkelen. De school werkt samen met ouders om het beste voor de kinderen te bereiken. De kernwaarde 'Respect' is concreet gemaakt in gedragingen die van elkaar verwacht worden en waar actief aandacht aan besteed wordt, volgens de methodiek SWPBPS (Schoolwide Positive Behavior Support).

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Wingerd gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Wingerd?

Basisschool de Wingerd maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.