Basisschool de Meiboom
Meijhorst 2958
6537 HD Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Met 93,5% score voor het fundamenteel niveau presteert de school boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92,1%). Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 45,4%. Desondanks overtreft de school de eigen signaleringswaarde (32%) ruimschoots, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op middelbare schoolniveaus: 25% vmbo-(g)t en 16,7% havo. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,6% vwo adviseren. De school geeft wel vaker gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (16,7% vs. 4% landelijk), wat wijst op zorgvuldige plaatsingsafwegingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken het CITO Leerling in Beeld volgsysteem om de vorderingen van kinderen te meten, te analyseren en ons onderwijs af te stemmen. We meten vanaf groep 3. In januari/februari vindt de middenmeting plaats. In juni de eindmeting. In groep 8 werken we met een beginmeting in november en sluiten we af met de doorstroomtoets in februari. Na elke meting analyseren directie en KC op schoolniveau. De KC en de leerkrachten analyseren op groeps- en leerlingniveau. Na elke analyse maken we een nieuw plan voor de periode tot aan de volgende meting. Hierbij proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de de onderwijsbehoeften van de kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,1% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Wel scoort 26,3% boven advies (iets boven landelijk 25,3%), wat het belang van doorlopende monitoring benadrukt, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

De Meiboom is een school waarbinnen de kinderen, de ouders en de medewerkers zich prettig (gezien, gehoord en gekend) voelen. Een respectvolle omgang met elkaar en onze omgeving vinden wij normaal en verwachten wij van elkaar. Hierdoor is er een positieve schoolcultuur waarin kinderen op een fijne wijze kunnen leren, spelen en ontwikkelen. Samen met ouders willen wij het beste voor de kinderen. We vertrouwen op elkaars goede intenties en werken vanuit deze basis samen in het belang van het best mogelijke onderwijs voor de kinderen. LEES MINDER

Respect

Vertrouwen

Goede intenties

Wat is de werkwijze van Basisschool de Meiboom voor sociale ontwikkeling?

De visie van Basisschool de Meiboom op sociale ontwikkeling is verweven in de dagelijkse communicatie met leerlingen en ouders. Goed voorbeeld doet volgen is hierin belangrijk. De school heeft concreet gemaakt wat zij onder respect verstaan en dit is zichtbaar op posters door de gehele school. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de omgang met elkaar en materialen, het aangeven van grenzen op respectvolle wijze en het begrenzen wanneer het een keer niet lukt. Klantvriendelijke communicatie is professioneel en belangrijk voor de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Meiboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Meiboom gebruikt KIVA als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Meiboom?

Basisschool de Meiboom gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.