
De resultaten van Basisschool de Meiboom in Nijmegen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Meiboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Meiboom bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Meiboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de Meiboom
Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets, een belangrijke graadmeter voor de ontwikkeling van uw kind. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, dus ook voor onze school. Wij streven ernaar om dit percentage ruimschoots te overtreffen en uw kind optimaal voor te bereiden op de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool de Meiboom
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend en hoger leerdoel, waarnaar wij streven om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht te laten excelleren. Dit niveau draagt bij aan een verdere verdieping van kennis en vaardigheden. Voor iedere basisschool, inclusief Basisschool de Meiboom, wordt door de onderwijsinspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld. Dit percentage is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau. Ontdek hoe onze leerlingen presteren en welke inspanningen wij leveren om deze ambitieuze doelen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Meiboom?
Bij Basisschool de Meiboom staat een zorgvuldige advisering centraal voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Wij kijken naar de volledige ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, om een passend en weloverwogen advies te geven. Onze effectiviteit blijkt uit de positieve resultaten die we ontvangen van middelbare scholen, waar onze leerlingen succesvol hun weg vinden. Het adviseringstraject bestaat uit twee belangrijke momenten. In het begin van groep 8 formuleren de leerkracht, de vorige leerkracht en de kindercoach een voorlopig advies. Dit gebeurt op basis van het leerlingvolgsysteem en de unieke kenmerken van uw kind, zoals gedrag en resultaten van formatieve toetsen. Dit voorlopige advies bespreken we uitgebreid tijdens een persoonlijk gesprek met u en uw kind. Halverwege groep 8 finaliseren we het advies. Opnieuw gebruiken we de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem en de persoonlijke observaties van de leerkracht, kindercoach en directie. Dit definitieve advies wordt eveneens met u en uw kind besproken, zodat u goed geïnformeerd bent over de vervolgstappen. Indien de resultaten van de eindtoets in februari een meer theoretische schoolkeuze suggereren, zijn wij wettelijk verplicht dit advies te heroverwegen om het beste traject voor uw kind te waarborgen.
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Meiboom: Een Veilige Basis
Bij Basisschool De Meiboom creëren we een warme en veilige omgeving waar elk kind, ouder en leerkracht zich gezien, gehoord en gekend voelt. Respectvolle interacties vormen de kern van onze schoolcultuur. Dit bevordert een positieve sfeer waarin kinderen optimaal kunnen leren, spelen en zich sociaal-emotioneel ontwikkelen. Wij geloven in een sterke samenwerking met ouders, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en gedeelde goede intenties. Samen streven we naar het beste onderwijs en de meest complete ontwikkeling voor ieder kind op onze school in Nijmegen.
Respect voor elkaar en de omgeving
Wederzijds vertrouwen in de schoolgemeenschap
Uitgaan van elkaars goede intenties voor optimale samenwerking
Hoe bevordert Basisschool De Meiboom de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Meiboom stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van een gestructureerde aanpak die gericht is op respect, vertrouwen en positieve interacties. We werken actief aan een veilige en inclusieve omgeving waar kinderen leren omgaan met elkaar en hun omgeving. Dit gebeurt zowel in de klas als tijdens speelmomenten. Onze aanpak omvat het aanleren van sociale vaardigheden, het oplossen van conflicten en het bevorderen van empathie. We betrekken ouders actief bij dit proces om een consistente ondersteuning te bieden aan de sociaal-emotionele groei van ieder kind.
Welke methoden hanteert De Meiboom voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Meiboom gebruik van erkende registratievormen en methodieken. Deze tools helpen ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Onze school hanteert de volgende registratievormen en methodes om sociale opbrengsten te monitoren en te bevorderen:
- KiVa programma voor sociale vaardigheden en pestpreventie
- WMK-vragenlijsten voor het meten van welbevinden en sociaal gedrag
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Meiboom?
Basisschool De Meiboom zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren, gericht op het versterken van de persoonlijke en sociale competenties van onze leerlingen. Deze methoden ondersteunen kinderen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, zelfbeheersing, sociale vaardigheden en verantwoordelijk gedrag. De kern van ons sociaal-emotioneel leren wordt gevormd door:
- Het KiVa programma, een uitgebreide methode die gericht is op het bevorderen van positieve sociale interacties en het tegengaan van pestgedrag.