Basisschool De Luithorst

De resultaten van Basisschool De Luithorst in Nijmegen

Current section: resultaten
Gildekamp 6010
6545 Nijmegen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Luithorst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Luithorst bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Luithorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau op De Luithorst

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Luithorst.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool De Luithorst: Ambitie en Resultaten

Het streefniveau op Basisschool De Luithorst is een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie bepaalt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage is de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van Basisschool De Luithorst en geeft de verwachting weer voor de schoolprestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Luithorst?

Op Basisschool De Luithorst in Nijmegen volgen we de leerontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig. Vanaf groep 3 maken we gebruik van gestandaardiseerde toetsen voor technisch lezen, spelling en rekenen. Vanaf groep 4 breiden we dit uit met toetsen voor begrijpend lezen. Deze toetsen, waaronder de doorstroomtoets in groep 8, bieden een objectief beeld van de vooruitgang van elke leerling. Ze meten essentiële taal- en rekenvaardigheden en helpen ons te bepalen welk type vervolgonderwijs het beste aansluit. Naast de resultaten van de doorstroomtoets en ons leerlingvolgsysteem, hechten we veel waarde aan de bredere ontwikkeling van uw kind. Een goede, zelfstandige leer- en werkhouding is cruciaal voor succes in het voortgezet onderwijs. Deze aspecten nemen we mee in het definitieve schooladvies dat we in januari van groep 8 geven. Dit advies is leidend voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. In groep 7 geven we al een voorlopig advies, gebaseerd op de monitoring binnen ons leerlingvolgsysteem en onze jarenlange ervaring met de leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Luithorst: Een Veilige Basis

Basisschool De Luithorst in Nijmegen creëert een veilige, verzorgde en accepterende omgeving waar leerlingen en medewerkers met plezier samenwerken. Onze toegewijde teamleden fungeren als rolmodellen en leven onze kernwaarden actief na. Wij treden direct op tegen pestgedrag en uitingen van discriminatie of racisme, en streven naar een open communicatie met ouders, hen actief betrekke n bij de school. Veiligheid staat voorop. Onze school beschikt over een gespecialiseerde pestcoördinator, het centrale aanspreekpunt voor alle vragen rondom pesten. Deze coördinator stuurt ons anti-pestbeleid aan en zorgt ervoor dat ons veiligheidsbeleid, zoals beschreven in het Schoolveiligheidsplan, up-to-date is en effectief wordt toegepast. De taken van de pestcoördinator zijn helder omschreven, met als doel de sociale, fysieke en psychische veiligheid van al onze leerlingen en medewerkers te waarborgen. Om incidenten te monitoren en te voorkomen, maakt onze school gebruik van een gestructureerd registratiesysteem voor ongevallen en gebeurtenissen. We hebben duidelijk gedefinieerd welke incidenten als ernstig worden beschouwd, conform ons Veiligheidsplan. Een incident wordt geregistreerd na beoordeling door onze aandachtsfunctionaris of na een formele klacht. Jaarlijks analyseren wij de verzamelde gegevens, in samenwerking met de directie, om concrete verbeterpunten te identificeren en door te voeren. Preventie van ongelukken en incidenten is een prioriteit. We hanteren duidelijke school- en klassenregels, inclusief pleinregels, die gericht zijn op positieve interactie en respectvol gedrag onderling. Deze regels worden consequent toegepast en vormen de basis voor een prettige schoolomgeving. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we de effectieve methodes Klassenkracht en Verbindend Gezag. Klassenkracht versterkt dagelijks de groepsvorming, groepsdynamiek en het gedrag binnen de klas. Met Verbindend Gezag stellen we duidelijke grenzen, met behoud van een positieve relatie met elke leerling. Dit draagt bij aan een stabiele en ondersteunende leeromgeving. De beleving van veiligheid bij onze leerlingen meten we jaarlijks met de gevalideerde en betrouwbare SCOL-vragenlijst. De resultaten worden gedeeld met de inspectie. Ook ouders en leerkrachten worden periodiek bevraagd over hun ervaringen met veiligheid, waarna de uitkomsten worden geanalyseerd en vertaald naar concrete actiepunten voor verdere verbetering.

Respectvolle omgang tussen iedereen op school

Een veilige en geborgen leeromgeving voor alle leerlingen

Een rustige en verzorgde schoolomgeving die uitnodigt tot leren

Hoe bevordert Basisschool De Luithorst de sociale ontwikkeling van uw kind?

Basisschool De Luithorst stimuleert sociale ontwikkeling door te focussen op respectvolle omgang, een veilige omgeving en een verzorgd schoolklimaat. We hanteren de methodes Klassenkracht en Verbindend Gezag om groepsvorming, groepsdynamiek en positief gedrag te bevorderen, terwijl we duidelijke grenzen stellen met behoud van de leerlingrelatie.

Welke methoden gebruikt Basisschool De Luithorst voor het registreren van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool De Luithorst gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit is een gestandaardiseerde vragenlijst die zowel valide als betrouwbaar is en jaarlijks wordt afgenomen bij leerlingen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Luithorst?

Basisschool De Luithorst werkt met de methodes Verbindend Gezag en Klassenkracht. Klassenkracht richt zich op dagelijkse groepsvorming en gedrag in de klas, terwijl Verbindend Gezag helpt bij het stellen van grenzen met behoud van een goede relatie met de leerlingen.

Inspectierapport Basisschool De Luithorst: Kwaliteit en Toekomst

Basisschool De Luithorst in Nijmegen is een levendige basisschool waar we ons dagelijks inzetten voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Met een toegewijd team van ervaren leerkrachten bieden we een stimulerende leeromgeving die is afgestemd op de individuele behoeften van onze 264 leerlingen. Ons onderwijs richt zich op zowel academische groei als persoonlijke ontplooiing, met aandacht voor creativiteit, zelfstandigheid en sociaal-emotionele vaardigheden. Ontdek hoe wij met passie en expertise bouwen aan de toekomst van uw kind op onze school.

Resultaten | Basisschool De Luithorst in Nijmegen | [2025] Schoolregister