Basisschool De Luithorst
Gildekamp 6010
6545 LX Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
33.5
Spreiding
6.11

De schoolweging van De Luithorst is 33,50 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 92,6% van de leerlingen gehaald, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school slaagt er hiermee in om basisvaardigheden structureel te borgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit reflecteert de ambitieuze onderwijsaanpak, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief hoge adviezen: 39,5% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (tegen 29,5% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er een bescheiden focus op praktische routes (2,33% vmbo-b vs. 5,52% landelijk). De combinatie van hoge ambities en maatwerk blijkt uit de brede adviesspreiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe LuithorstGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Monitoren van ontwikkeling Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen manier. De resultaten, die onze kinderen behalen, zijn verschillend. Wij vinden het belangrijk om daar zo goed mogelijk op af te stemmen. Dat doen we al vanaf het moment dat de leerlingen in groep 1 binnenstromen. We geven instructie volgens het Expliciet Direct Instructiemodel (E.D.I.) Hierbij houden we, door middel van controle van begrip vragen, in de gaten welke kinderen het direct begrijpen en welke kinderen meer moeite met de leerstof hebben. Kinderen die minder moeite hebben met nieuwe leerstof krijgen na de instructie de mogelijkheid zelfstandig aan het werk te gaan met uitdagende opdrachten. Kinderen die wat meer uitleg nodig krijgen verlengde instructie. In groep 1/2 observeren we aan de hand van een registratiemodel ‘Kijk’. Hierin komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. We dagen de kinderen uit om steeds een stapje verder te gaan in ontwikkeling. Vanaf groep 3 nemen we regelmatig methodegebonden toetsen af. Naar aanleiding van de toetsen maakt de leerkracht een groepsoverzicht. Hierin beoordelen we welke doelen nog extra aandacht behoeven. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per jaar een rapport. Daarnaast werken we met het leerlingvolgsysteem van Cito - Leerling in Beeld. In Leerling in Beeld ligt de focus op de groei die een leerling doormaakt. In het leerlingprofiel van Leerling in Beeld zien ouders het functioneringsniveau van hun kind per vakgebied. Het functioneringsniveau geeft een inschatting van het niveau waarop het kind op dit vakgebied denkt en werkt. Ook geeft het leerlingprofiel een duidelijk beeld van de groei die het kind heeft doorgemaakt in een half jaar. Het leerlingprofiel wordt toegevoegd aan de halfjaarlijkse rapporten van de leerlingen van groep 3 t/m 8. In het leerlingprofiel van Cito Leerling in Beeld staan vanaf groep 7 ook de referentieniveaus. De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. De referentieniveaus op de basisschool worden aangegeven met F (fundamenteel) en S (streef). Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau. In het leerlingprofiel wordt vanaf groep 7 aangegeven waar de leerling in zijn ontwikkeling staat t.o.v. het referentieniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,9% van de leerlingen presteert onder advies, wat bijna het dubbele is van het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de hogere schoolweging. Tegelijkertijd scoort 37,5% boven advies, wat wijst op een zorgvuldige maar mogelijk voorzichtige advisering.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk, dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is. De medewerkers beseffen dat ze een voorbeeldfunctie hebben en laten zien en merken dat de basiswaarden worden nageleefd. Wij grijpen snel in bij pestgedrag en bij uitingen die discriminerend en/of racistisch zijn. Onze school is een school die open staat voor ouders. Sterker nog: we proberen ouders optimaal te informeren en te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken. In het kader van veiligheid beschikt de school over een pestcoördinator. Hij is het eerste aanspreekpunt daar waar het gaat om pesten, hij coördineert het pestbeleid en zorgt voor de actualisatie en uitvoer van het veiligheidsbeleid (zie Veiligheidsplan van de school). Zijn taken zijn vastgelegd in een taakomschrijving. De school waarborgt de sociale, fysieke en psychische veiligheid van leerlingen en leraren (werknemers). De school beschikt over een registratiesysteem: de school registreert ongevallen en incidenten (met behulp van een format). We hebben vastgesteld welke (ernstige) incidenten de school onderscheidt (zie Veiligheidsplan). Een incident wordt geregistreerd als de aandachtsfunctionaris inschat dat het werkelijk een incident is, of na een officiële klacht. De aandachtsfunctionaris analyseert jaarlijks de gegevens die aangeleverd worden door de leraren en stellen, in overleg met de directie, op basis daarvan verbeterpunten vast. De school probeert ongelukken en incidenten te voorkomen. Er zijn school- en klassenregels (w.o. pleinregels; de regels zijn m.n. gedragsregels: hoe ga je met elkaar om?). Deze regels worden ook daadwerkelijk gehanteerd. De school beschikt daarnaast over een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling; De Vreedzame School. De lessen sociaal-emotionele ontwikkeling staan in het teken van de ontwikkeling van goed gedrag. In het leerlingvolgsysteem Esis houden we de resultaten bij. De school bevraagt de leerlingen jaarlijks op veiligheidsbeleving met behulp van een gestandaardiseerde vragenlijst die valide en betrouwbaar is - SCOL. De gegevens worden aangeleverd bij de inspectie. Ouders en leraren worden één keer per .. jaar bevraagd op veiligheid. De uitkomsten worden geanalyseerd en voorzien van actiepunten LEES MINDER

We gaan respectvol met elkaar om

Onze school is een veilige school

Onze school ziet er rustig en verzorgd uit

Wat is de werkwijze van Basisschool De Luithorst voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Luithorst vindt een goede omgang met elkaar belangrijk en biedt een vertrouwde en veilige omgeving. De school werkt met De Vreedzame School, een programma dat bijdraagt aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Kinderen leren democratische beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer op school. De school heeft vijf grondregels, 'De Grondwet', en groepsregels die regelmatig besproken worden. "Time in – time out" wordt toegepast om kinderen te laten afkoelen en hun gedrag te verbeteren. Ouders worden op de hoogte gebracht van een time-out en samen wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Luithorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Luithorst gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Luithorst?

Basisschool De Luithorst gebruikt de methode De Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.