
Schoolweging
De schoolweging van De Klokkenberg is 22,37 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit, met name in taalvaardigheid zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 61,9% die de inspectie voor deze specifieke leerlingenpopulatie hanteert. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsconcept, vooral op rekengebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke oriëntatie op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 21,4% vwo-advies (t.o.v. 10,9% en 18,6% gemiddeld in de regio). Tegelijkertijd valt een bijzondere 3,57% vmbo-b/k-adviezen op, wat mogelijk samenhangt met de beperkte praktijkgerichte infrastructuur in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Klokkenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 182.12 | 176.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee jaarlijks volgen we de resultaten middels de trendanalyse, gebaseerd op de cito resultaten. Op basis van de trendanalyses heeft de interne begeleider (ib’er) 4 gesprekken met de groepsleerkracht per leerjaar. Twee n.a.v. de trendanalyse waarbij de plannen voor het daarop volgende half jaar worden gemaakt en geëvalueerd en twee gesprekken tussen de trend analyses in om de voortgang van de plannen te bespreken en eventueel aan te passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 44% boven het oorspronkelijke advies uitstroomt. Deze uitzonderlijke score reflecteert het 'ontwikkelingsgerichte volgsysteem' zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, waarbij doorlopende monitoring in het VO garant staat voor passende plaatsingen.
Sociale ontwikkeling
Onze school staat midden in de samenleving. Deze samenleving verandert steeds sneller. De 21e eeuw vraagt om andere en nieuwe kennis en vaardigheden. Wij willen onze kinderen voorbereiden op de toekomst, door ze meer eigenaar van hun leerproces te laten zijn: weten wat je wel en niet kunt, je eigen manier van leren en valkuilen kennen en gebruikmaken van anderen op gebieden waarin je zelf tekortschiet, kortom: je eigen talenten en leerbehoeften kennen. Toekomstgericht werken betekent ook leren in samenhang: vaardigheden en kennis gebruik je niet los van elkaar. We willen onze kinderen leren om hun kennis en vaardigheden toe te passen en te combineren om uitdagende doelen te bereiken. Informatie- en communicatietechnologie is niet meer weg te denken uit de maatschappij. We willen onze kinderen niet alleen leren met ICT om te gaan, maar ook begeleiden bij hoe ze keuzes kunnen maken in alle informatie die op hen afkomt en bij hoe ze bewust om kunnen gaan met de mogelijkheden die er zijn. Kinderen moeten de ruimte krijgen om zich breed te ontwikkelen. Daarom ondersteunen we kinderen op het sociale domein middels kindgesprekken. Deze voeren we n.a.v. van de modules uit mijn rapportfolie en Kiva. LEES MINDER
veiligheid
ontwikkelkansen
waardering
Wat is de werkwijze van Basisschool de Klokkenberg voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool de Klokkenberg zijn tot stand gekomen via sessies met team, MR en bestuur en worden vierjaarlijks geëvalueerd. Er wordt tweejaarlijks een observatielijst van KIVA gehanteerd. Naar aanleiding van de uitkomsten volgen kindgesprekken of klassengesprekken. Om sociale opbrengsten te borgen heeft de school een coördinator SEO (Sociaal Emotionele Ontwikkeling) die ambulante tijd heeft. Deze coördinator bespreekt de resultaten met de groepsleerkrachten en neemt actie indien nodig. Daarnaast proberen we in ons gedrag steeds de positieve kant van een ontwikkeling te benoemen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Klokkenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Klokkenberg gebruikt de observatielijst van KIVA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Klokkenberg?
Basisschool de Klokkenberg gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.