Basisschool De Kleine Wereld
Newtonstraat 50
6533 KG Nijmegen

Schoolweging

Schoolweging
35.23
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Kleine Wereld Nijmegen is 35,23 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,48% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft. Wel is er een kloof van 2,5% ten opzichte van vergelijkbare scholen (92,97%), mogelijk door instroomknelpunten in taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau. Dit ligt 6,8% boven de inspectienorm (34,3%), maar 6,5% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,56%). Het 'ontwerpend leren' in groep 8 draagt bij aan deze resultaten, maar de complexe populatie vraagt om extra aandacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een breed spectrum: 43,5% theoretische leerwegen (vmbo-(g)t, havo, vwo) tegenover 56,5% praktische richtingen. Toch wijkt dit af van de regio: de school geeft vaker vmbo-k advies (17,4% vs. 9,17% regio) en minder vwo-advies (8,7% vs. 18,61%). De combinatie van hoge schoolweging en gemengde adviezen past bij het inclusieve profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kleine Wereld NijmegenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze leerkrachten zorgen ervoor dat ze hun kinderen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling. We monitoren de ontwikkeling van onze kinderen op de onderdelen technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen. Dit doen we met behulp van de methode-onafhankelijke toetsen van het Cito LOVS, maar we vinden de methodegebonden toetsen en onze eigen observaties zeker zo belangrijk. In groep 1-2 is voor het volgen van de ontwikkeling KIJK in gebruik. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling wordt van groep 1 t/m 8 tevens gebruik gemaakt van KIJK. Halfjaarlijks bespreken we de resultaten van de Cito LOVS toetsen. De IB'ers maken twee keer per jaar een schoolzelfevaluatie die binnen de school en met het bestuur wordt besproken. De leerkracht bekijkt de resultaten en trekt conclusies richting aanpak van de gehele groep en bepaalde individuele kinderen. We werken vanuit een opbrengstgerichte houding. We vergelijken de resultaten op de toetsen met onze doelen en de referentieniveaus. Waar nodig stellen we het lesgeven, het aanbod, de leertijd bij en waar nodig geven we de kinderen extra ondersteuning (o.a. met behulp van onze remedial teacher en leerkrachtassistenten).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Desondanks stroomt 60% op advies door, met name naar vmbo-k. De school zet in op 'warme overdracht' naar het voortgezet onderwijs, waarbij mentoren actief betrokken blijven.