
Schoolweging
De schoolweging van De Driemaster Nijmegen is 25,33 , met een spreiding van 7,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (97.34%). Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden onder de knie hebben, een sterke basis voor verdere ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 68.3% voor het streefniveau overtreft de school zowel het eigen inspectiedoel (56.2%) als het vergelijkingsgemiddelde (66.85%). Dit laat zien dat een meerderheid van de leerlingen het hoge referentieniveau voor taal en rekenen behaalt, wat aansluit bij het schoolbeleid om uitdagend onderwijs te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn duidelijk ambitieus: 27.8% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18.6%). Ook gecombineerde havo/vwo-adviezen (5.56%) en havo-adviezen (16.67%) benadrukken de focus op theoretische leerwegen. Opvallend is het beperkte percentage praktijkgericht advies (2.5% bij schoolgroepen), wat lager is dan de regio (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Driemaster Nijmegen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.39 | 176.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methode gebonden toetsen maken we gebruik van CITO LVS. Op basis van deze resultaten maken we, twee maal per jaar, een schoolzelfevaluatie. Vanuit deze evaluatie benoemen we doelen en afspraken voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.3% van de oud-leerlingen presteert boven hun advies, wat duidelijk hoger is dan het landelijk gemiddelde (25.27%). Dit weerspiegelt de schoolvisie om leerlingen breed te ontwikkelen, met aandacht voor doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. Het percentage onderadvisering (12.5%) is vergelijkbaar met andere scholen (11.81%), wat past bij de transparante adviesprocedure zoals beschreven in het schoolplan.