R.K. Basisschool Het Baken
Groenestraat 7
3861 CL Nijkerk

Schoolweging

Schoolweging
29.84
Spreiding
6.04

De schoolweging van Het Baken Nijkerk is 29,84 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,44% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, scoort Het Baken voldoende boven de inspectienorm van 85%. De school presteert hierbij 1,4% onder het landelijk gemiddelde (95,88%). Dit stabiele resultaat benadrukt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, een belangrijke pijler van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Baken behaalt voor het streefniveau 53,03% (landelijk: 57,79%), ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, ondanks een complexe leerlingenpopulatie. De score ligt wel 4,7% onder het landelijk gemiddelde, mogelijk gerelateerd aan de bredere spreiding in schooladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,27% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 18,18% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (18,18%), wat past bij de visie op 'kansrijk adviseren'. Praktijkonderwijs blijft met 9,09% vmbo-b/k-advies beperkt, maar is wel 3,85% hoger dan vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken NijkerkGemeente AmsterdamNederland
LIB173.94176.22175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkeling en begeleiding van leerlingen Wij werken handelingsgericht (HGW). Dat betekent dat wij systematisch en doelgericht werken aan het verbeteren van de leerprestaties. Wij verzamelen gegevens en die informatie gebruiken wij om ons onderwijs te verbeteren. Wij observeren, signaleren en evalueren op drie manieren: Korte termijn, terugkoppeling per vraag of les Middellange termijn, terugkoppeling per blok Lange termijn, twee methode-onafhankelijke toetsen in januari en juni Aan de hand van de leerprestaties stellen wij doelen vast en wordt er een plan gemaakt om deze doelen te bereiken. Wanneer de doelen niet zijn bereikt, dan wordt het plan aangepast. Op deze manier trachten wij de leerprestaties te verhogen. Deze constante cyclus volgen wij aan de hand van de schoolspecifieke HGW-cyclus. De vier activiteiten in de kwaliteitscirkel zijn Plan-Do-Check- Act. Deze komen cyclisch twee keer per schooljaar aan bod. Steeds staan de volgende handelingen centraal: WAARNEMEN: Gegevens analyseren, evalueren van het onderwijsaanbod en signaleren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. BEGRIJPEN + DOELEN: Doelen en aanpak voor de groep en individuele leerlingen opstellen. PLANNEN: Leerlingen clusteren en aanpak uitwerken in weekplanning en lessenvoorbereiding. REALISEREN: Onderwijsaanbod uitvoeren De cyclus voor handelingsgericht werken op schoolniveau vindt tweemaal per schooljaar plaats op basis van het Cito leerling- en onderwijsvolgsysteem. Daarnaast vindt nog tweemaal een tussentijdse evaluatie plaats op basis van extra toetsen (met name voor het technisch lezen) en methodegebonden toetsen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend laag percentage (7,14%) presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%). Met 64,29% op-advies en 28,57% boven-advies bevestigt dit de effectiviteit van het adviseringstraject. De school monitort de doorstroom via terugkoppeling uit het VO, wat blijkt uit de dalende onderadvisering sinds 2020.

Sociale ontwikkeling

De betekenis van de naam Het Baken staat voor de veilige, geborgen wijze waarop de school een kind begeleidt naar zijn toekomst. Dit doen wij in een krachtige pedagogische omgeving vanuit onze katholieke identiteit. Schoolbreed werken we met Taakspel waarbij we een taakgericht en prettig klassenklimaat bevorderen. De katholieke identiteit blijkt uit de sfeer: de school hecht veel belang aan een positieve manier van omgaan met elkaar. Ook geven we levensbeschouwelijk onderwijs en houden we gezamenlijke vieringen in de school en de kerk. LEES MINDER

Samen

Open

Aandacht

Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool Het Baken voor sociale ontwikkeling?

R.K. Basisschool Het Baken biedt een doorgaande ontwikkelingslijn voor leerlingen in het verwerven van sociale en maatschappelijke competenties. Leerlingen van de speelleergroep van Ska Kinderopvang worden betrokken bij projecten en activiteiten, waarbij samenleven centraal staat. De school werkt samen met Huize Sint Jozef. Leren samenleven betekent ook leren samenwerken, waarbij de school gebruik maakt van Taakspel om leerlingen te begeleiden en een prettiger klassenklimaat te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. Basisschool Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

R.K. Basisschool Het Baken gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt R.K. Basisschool Het Baken?

R.K. Basisschool Het Baken gebruikt Taakspel als methode voor sociaal-emotioneel leren.