
Schoolweging
De schoolweging van Rehobothschool Nijkerk is 30,79 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De school presteert hiermee ook beter dan vergelijkbare scholen (95,7%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%. De score toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 30,79) hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 38,6% havo en 11,4% vwo (samen 50% theoretische leerweg), tegenover 15,9% vmbo-k en 2,3% vmbo-b. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 18,6% vwo-advies wordt gegeven. De focus op havo sluit aan bij de goede streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rehobothschool Nijkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.94 | 175.23 | 174.19 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69,6% zit op adviesniveau, wat boven het landelijk gemiddelde van 62,9% ligt. Opvallend is het gelijke percentage leerlingen boven (15,2%) en onder (15,2%) advies, terwijl landelijk meer leerlingen boven advies presteren (25,3%). Dit suggereert een voorzichtige advisering door de school.