
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexanderschool Nijkerk is 30,50 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,72% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,71%), toont het een stevig basisniveau. De combinatie van methodegebonden toetsen en Leerling in Beeld-monitoring draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de inspectienorm (45,5%) en het vergelijkingsgemiddelde (57,3%) ligt. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,5) en onderstreept de effectiviteit van de pedagogische aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 31,7% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) als grootste groep, gevolgd door 24,4% vmbo-k. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (14,6%), lager dan het landelijk gemiddelde (18,6%). De sterke focus op maatwerk blijkt uit het ontbreken van 'dubbeladviezen' in de schoolrapportage.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem Alexanderschool Nijkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van het lesgeven wordt geborgd door duidelijke monitoring door directie en het zorgteam. De ontwikkeling van leerlingen wordt nauwgezet gemonitord door het zorgteam. Samen met het onderwijsteam worden onderwijsresultaten tweejaarlijks geanalyseerd en verwerkt in groepsplannen en doelen voor de komende periode. Op De PWA staat op groepsniveau de cyclus handelingsgericht werken centraal. Deze cyclus bestaat uit 6 stappen die er voor zorgen dat tussenresultaten verwerkt worden in het plan van aanpak.De cyclus handelingsgericht werken bestaat uit de volgende stappen: 1. evalueren van toetsgegevens methode en cito; 2. verzamelen in groepsoverzicht; 3. signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes; 4. benoemen van de specifieke onderwijsbehoeften en clusteren met leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften; 5. opstellen van plan van aanpak; 6. uitvoeren van plan van aanpak.De gegevens voor de tussenresultaten worden gehaald uit de methode toetsen die om de drie à vier weken gemaakt worden op gebied van taal, ( begrijpend)lezen en rekenen. Ook wordt twee jaarlijks de cito afgenomen. De focus ligt op goede instructies door gebruik te maken van het model directe activerende instructie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,78% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrast met de relatief hoge streefniveauscores suggereert mogelijk te hoge adviezen. De school hanteert echter een transparant adviesproces met betrokkenheid van zorgteams, zoals beschreven in het 'protocol overgang PO-VO'.
Sociale ontwikkeling
Een veilige leeromgeving is een voorwaarde voor leren. Leren gaat daarbij volgens ons niet alleen om kennis en vaardigheden, maar ook om sociaal-emotionele ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling van het kind en om creativiteit. Op kindcentrum PWA willen we dan ook een duidelijk gestructureerde omgeving bieden, waarbij we vertrouwen tonen in de kinderen, fouten gemaakt mogen worden, we uitgaan van hun kunnen en waarbij kinderen zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen op alle gebieden en mogen laten zien wie zij zijn. Kinderen zijn allemaal verschillend. Zij leren op verschillende manieren en hebben allemaal eigen talenten. We leren kinderen dan ook om respect te hebben voor deze verschillen en deze op een goede manier in te zetten, zodat we met en van elkaar kunnen leren. Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor het team van kindcentrum PWA. LEES MINDER
Vertrouwen
Verbinding
Verschil mag er zijn!
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Prins Willem Alexander werkt met de Kanjertraining om vertrouwen, veiligheid en sociale vaardigheden te bevorderen. De training richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, leren van verantwoordelijkheid en bevorderen van burgerschap en integratie. Het veiligheidsplan beschrijft de inzet van de Kanjertraining en de omgang met pestgedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Prins Willem Alexander gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Prins Willem Alexander?
Kindcentrum Prins Willem Alexander gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.