Kindcentrum Oranje Nassau
Eijkmanplantsoen 3
3861 CW Nijkerk

Schoolweging

Schoolweging
30.38
Spreiding
6.1

De schoolweging van Oranje Nassau Nijkerk is 30,38 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke benchmark (95,7%) als de inspectienorm (85%). Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56,79% behaalt de school het streefniveau, vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (57,30%) en ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit duidt op effectieve ondersteuning van hogere leerdoelen, gezien de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige spreiding: 26,67% havo- en 26,67% vmbo-(g)t-advies. Het percentage vwo-advies (6,67%) ligt lager dan regionaal (18,61%), maar praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig (vs. 1,01% gemiddeld), wat past bij een focus op doorstroom naar reguliere middelbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOranje Nassau NijkerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de landelijke Cito-toetsen afgenomen in de groepen 3-8, waarbij groep 8 de doorstroomtoets maakt. De resultaten worden in de analysevergaderingen met het team besproken, dit leidt tot nieuwe plannen voor het volgende halfjaar. De intern begeleiders stellen ambitiedoelen op op schoolniveau, de leerkrachten kijken of ze met hun groep op koers liggen en welke focuspunten aangebracht moeten worden. In ons ondersteuningsplan is beschreven hoe onze leerlingen (extra) hulp krijgen om de gestelde doelen te behalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19,05% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Echter, 21,43% stroomt boven advies door, wat aansluit bij het intensieve monitoring- en begeleidingsbeleid beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We willen alle leerlingen het gevoel geven dat ze onderdeel zijn van de leefgemeenschap die de school en de klas vormen, dat hun aanwezigheid ‘verschil maakt’ en dat de klas of de school minder leuk zijn als hij of zij er niet bij is. Dit doen we onder andere door kinderen veel te laten samenwerken met verschillende leerlingen (met behulp van coöperatieve werkvormen), door samen omgangsafspraken te maken, samen te bedenken welke taken er in de klas zijn en die met elkaar verdelen. In het begin van het schooljaar besteden we veel aandacht aan de vorming van een positieve groep in alle klassen (met de lessen van blok 1 van De Vreedzame School en bij gym, door middel van geen competitieve spellen te spelen in de eerste 6 weken na de zomervakantie). Het voorgaande heeft evenzeer betrekking op de school. Het maakt veel uit of leerlingen zich verbonden voelen met de school als geheel als zij de school als een gemeenschap ervaren. Die gemeenschap bestaat dan − als het goed is − uit alle andere leerlingen, alle leerkrachten en alle ouders. LEES MINDER

De klas en de school zijn samen een gemeenschap

We investeren in de relatie met de leerlingen

Leerlingen worden mede verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Oranje Nassau voor sociale ontwikkeling?

Bij Kindcentrum Oranje Nassau werkt men met drie coördinatoren Vreedzame School. Zij ontwikkelen, actualiseren en houden het beleid en de aanpak m.b.t. burgerschap/De Vreedzame School levend binnen het curriculum en het sociaalpedagogische klimaat van de school. Ze coördineren het beleid ten aanzien van pesten, houden literatuur bij over vakdidactisch onderwijs en blijven op de hoogte van onderzoek en ontwikkelingen. Ze adviseren bij de keuze, aanpak en implementatie van nieuwe methodes en/of materialen of software op het terrein van burgerschap/De Vreedzame School. Ze fungeren als vraagbaak en luisterend oor voor collega’s en ondersteunen beginnende collega’s. Ze dragen bij aan de versterking van de inhoudelijke kennis en didactiek in het team en adviseren de directie. Ze bewaken de kwaliteit van de uitvoering van De Vreedzame School en zorgen voor afname kwaliteitszorginstrumenten. De Vreedzame School wordt geagendeerd in de werkoverleggen en teamvergaderingen. Nieuwe leerkrachten worden ingeschoold en gecoacht. Er worden ouderbijeenkomsten georganiseerd rondom De Vreedzame School en er worden nieuwsbrieven verzorgd. Ze dragen zorg voor de zichtbaarheid van De Vreedzame School in lokalen, gangen en andere plekken in en om het gebouw. Jaarlijks wordt een sociogram afgenomen en bij opvallende zaken wordt hier actie op ondernomen. Dit geldt ook voor opvallende zaken uit de vragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Oranje Nassau om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Oranje Nassau gebruikt Kijk!, De Vreedzame school kijkwijzer en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Oranje Nassau?

Kindcentrum Oranje Nassau gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.