Christelijke Basisschool De Open Kring
Dennenlaan 31
3862 HN Nijkerk

Schoolweging

Schoolweging
25.78
Spreiding
4.72

De schoolweging van De Open Kring is 25,78 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,7% score voor het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. De focus op basisvaardigheden blijkt effectief, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 66,7% voor het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een dalend leerlingenaantal kwaliteit blij leveren en hoge ambities nastreeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 28,57% havo/vwo en 14,29% vwo-advies overstijgt het regionaal gemiddelde (10,93% en 18,61%). Tegelijk is 7,14% vmbo-b/k-advies hoger dan landelijk (5,52%), wat past bij de spreiding in schoolweging. De nadruk op maatwerk lijkt te resulteren in een brede adviesrange.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Open KringGemeente AmsterdamNederland
LIB173.57173.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school werkt met groepsplannen. Deze plannen worden gemaakt voor de vakgebieden (technisch) lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en sociaal-emotioneel. Elk half jaar worden de groepsplannen geëvalueerd o.a. door de resultaten van de bloktoetsen en de halfjaarlijkse CITO scores te analyseren. Op basis van deze resultaten wordt het onderwijsaanbod en de begeleiding bijgesteld waar nodig. Van de halfjaarlijkse (CITO)tussenresultaten wordt een trendanalyse gemaakt. Deze trendanalyse geeft het onderwijsteam van onze school informatie of het onderwijsaanbod nog passend is bij onze schoolpopulatie en/of past bij wat leerlingen in een bepaalde periode moeten kunnen en kennen. De resultaten worden vergeleken met het landelijk gemiddelde en verbeterd / bijgesteld waar nodig. Soms wijkt een groep op één of meerdere vakgebieden af van de verwachte groei. De onderwijstijd voor het betreffende vakgebied wordt dan aangepast aan de onderwijsbehoefte van de groep. Naast de resultaten van de groep, wordt ook op individueel niveau de vaardigheidsgroei van de leerling geanalyseerd. Dit gebeurt per half jaar, naar aanleiding van de tussenresultaten. Waar nodig wordt een individuele leerling in een andere passende instructiegroep gezet, binnen het groepsplan. Om de eigenaarschap van leerlingen te vergroten, worden zij voortdurend betrokken bij de reflectie op hun eigen leerdoelen. De digitale middelen zijn helpend in het kunnen werken aan de eigen (verbeter)doelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,88% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 17,65% boven advies scoort. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Open Kring heeft een goed pedagogisch klimaat, onze leerlingen en ouders waarderen dit jaarlijks als een sterke kwaliteit van de school. Het welbevinden van een leerling is essentieel om tot leren te komen. Daarom besteden wij structureel aandacht aan onze kernwaarden. Kenmerkend voor onze school is: Leerlingen en leerkrachten hebben aandacht voor elkaar en houden rekening met elkaar; Wij hebben respect voor elkaar en onze omgeving; Wij voelen ons verbonden met elkaar en verantwoordelijk voor elkaar; Wij houden elkaar aan onze gezamenlijke omgangsregels; Het bewust gericht zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Het ontwikkelen en het praktisch functioneren van het pedagogisch klimaat op onze school komt voort uit onze identiteit en de persoonlijke levensovertuiging van de leerkrachten. LEES MINDER

Eigenaarschap

Zelfvertrouwen

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Open Kring voor sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotionele ontwikkeling is een doorlopend proces dat de hele dag doorgaat. Christelijke Basisschool De Open Kring stimuleert dit op verschillende manieren: leerkrachten en ouders fungeren als voorbeelden, de methode Levend Water legt veel nadruk op sociale interactie zoals Jezus dit voordeed, de Kanjertraining wordt jaarlijks in alle groepen gegeven om leerlingen te leren goed met elkaar om te gaan, en er is aandacht voor groepsvorming. De resultaten van de sociaal-emotionele ontwikkeling worden gemonitord in de leerlingvolgsystemen KIJK en Kanvas. Naast het registreren van observaties, voeren docenten en leerkrachten gesprekken met leerlingen en ouders over hun welzijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Open Kring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Open Kring gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Open Kring?

Christelijke Basisschool De Open Kring gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.