
Schoolweging
De schoolweging van De Ferbining is 29,64 , met een spreiding van 4,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamentele niveau wordt door 98.6% van de leerlingen gehaald, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school erin slaagt een meerderheid van leerlingen naar hogere rekendoelen te leiden, ondanks de relatief kleine groepsgrootte.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een brede differentiatie: 40% havo/vwo-advies tegenover 20% vmbo-b/k. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat afwijkt van het regionale gemiddelde (1.01%). De nadruk op theoretische doorstroom sluit aan bij de hoge score voor streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ferbining | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8.33% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De sterke begeleiding blijkt uit 25% bovenadviezers, wat de effectiviteit van het doorstroombeleid onderstreept. Deze cijfers reflecteren de intensieve focus op individuele leerlijnen.