
Schoolweging
De schoolweging van De Zaaier Nieuwleusen is 29,29 , met een spreiding van 5,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, waarmee de school niet alleen de landelijke norm (85%) overtreft, maar ook vergelijkbare scholen (95,9%). Deze score weerspiegelt een stevige basiskwaliteit in taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 60,6% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Zaaier ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% en het regionale gemiddelde (57,8%). Dit resultaat benadrukt de effectieve focus op hogere leerdoelen, met name bij rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 28% vmbo-(g)t/havo en 20% havo-advies. Opvallend is het vwo-percentage van 16%, vergelijkbaar met de regio (18,6%). De beperkte praktijkgerichte adviezen (4% vmbo-k) passen bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zaaier Nieuwleusen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,8% van de leerlingen stroomt door boven adviesniveau (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op zorgvuldige advisering. Het hogere percentage onderadvisering (22,2% vs. 11,8%) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.