
Schoolweging
De schoolweging van De Zilveren Maan is 30,23 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,08% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, zowel boven de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,71%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66,34% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Zilveren Maan ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Ook overstijgt de school het regionale gemiddelde van 57,3%, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gebalanceerd met een nadruk op havo (20,69%) en havo/vwo (17,24%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b: 13,79% vs. 5,52% regionaal), passend bij de complexere leerlingenpopulatie. Het vwo-advies (10,34%) blijft achter bij het regionaal gemiddelde van 18,61%, mogelijk door de bredere ondersteuningsvragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zilveren Maan | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.27 | 174.26 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In de kleuterbouw zijn dit vooral observatie- en registratielijsten die horen bij het programma Digikeuzebord, een online registratiesysteem waar per individuele leerling leerdoelen kunnen worden bijgehouden en geregistreerd. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we Leerling in Beeld (LIB) van Cito voor de vakgebieden begrijpend lezen, technisch lezen, taalverzorging (spelling, werkwoordspelling en interpunctie) en rekenen. Voor het volgen van de ontwikkeling benutten we ook de toetsen die horen bij de diverse methoden. De genoemde LIB-toetsen worden afgenomen bij een grote groep leerlingen, verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk om de opbrengsten van uw kind te vergelijken met die van leeftijdsgenoten. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de leerlingen, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. LIB biedt ons een overzicht van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of meer leerstof aankunnen. Ook kunnen de resultaten aanleiding geven tot het aanpassen van onderdelen van het lesprogramma. Twee maal per jaar analyseren wij de opbrengsten per groep en leerjaar. Vanuit deze analyse schrijven wij de nieuwe plannen voor de volgende periode. De plannen worden op leerling-, groeps-, en schoolniveau geschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
11,63% van de leerlingen presteert onder advies, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (65,12% vs. 62,93% regionaal) toont realistische plaatsing. De intensieve mentorprogramma’s uit het schoolplan blijken effectief.
Sociale ontwikkeling
Onze school hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Voor het optimaal functioneren van kinderen zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, het kunnen nemen van doordachte beslissingen, luisteren naar elkaar, je gevoelens kunnen uiten en leren van fouten onmisbaar. Wij hebben het vakgebied sociale en emotionele ontwikkeling in ons lesrooster opgenomen en gebruiken daarvoor in alle groepen het programma KWINK, dat ook ondersteuning biedt bij het aanleren van gezondheidsvaardigheden. Naast het werken met het programma KWINK doet onze school sinds 2014 ook mee aan het programma De Gezonde School. Deelname aan dit programma betekent dat we structureel aandacht besteden aan de thema’s voeding, sport en bewegen, roken, alcohol, hygiëne, relaties en seksualiteit, fysieke veiligheid en milieu. In samenwerking met de GGD Hollands Midden bekijken we regelmatig welke van de bovengenoemde activiteiten onderhoud vergen. Ook worden de leerlingen en ouders regelmatig gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek naar de leefstijl van de kinderen. LEES MINDER
omgaan met elkaar
zorgen voor je omgeving
veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Zilveren Maan voor sociale ontwikkeling?
Een goed pedagogisch klimaat staat centraal. De school staat voor een vriendelijk en veilig klimaat met orde en regelmaat, waarbij veel aandacht wordt besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren rekening houden met elkaar en elkaar te accepteren en respecteren. Het programma KWINK wordt als structurele, preventieve methode gebruikt. Elke leerkracht heeft het vakgebied ‘bevordering gezond gedrag en sociale redzaamheid’ op zijn of haar rooster. Ouders worden middels de 'koelkastposter' betrokken en op de hoogte gehouden over de onderwerpen die besproken worden. Kwink-slagen zijn basistechnieken die kinderen leren om volgens een vaste aanpak bepaalde situaties op te lossen. Er is een coördinator sociaal emotioneel leren (SEL) aanwezig. Leerkrachten vullen jaarlijks een observatielijst in over sociaal emotioneel leren van leerlingen, die besproken wordt met de SEL-coördinator. Binnen de school kan een leerkracht worden ingezet voor het aanbieden van het Rots en Water programma. In samenwerking met verschillende partijen worden lessen aangeboden om de veiligheid nog sterker te benadrukken en preventief voor te lichten voor de toekomst. In de bovenbouw worden er gastlessen gegeven door bureau HALT en de politie over diverse onderwerpen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zilveren Maan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt Viseon en vragenlijsten WMK (Kindbegrip) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.