
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Nieuweroord is 31,21 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,4% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt dat de school voldoet aan de basiskwaliteit, ondanks de uitdagingen door de dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 40,6% van de leerlingen behaald, wat net onder de inspectienorm van 43,5% ligt. Dit hangt samen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,21). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 55,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een opvallend evenwicht: 25% vmbo-b, 25% vmbo-(g)t, 25% havo en 25% vwo. Dit contrasteert met het regionaal gemiddelde, waar vmbo-(g)t (16,5%) en vwo (18,6%) minder voorkomen. De brede spreiding onderstreept de diversiteit in onderwijsniveaus binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Nieuweroord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,5% van de leerlingen presteert boven hun advies (regio: 25,3%), terwijl 15,4% onder advies scoort (regio: 11,8%). Deze uitkomsten reflecteren mogelijk de verschillen in doorstroombegeleiding en de spreiding in de schoolweging (4,91).